NL | FR | LU
Peoplesphere

3.600 extra jobs in transport en logistiek in België in 2017

Dit jaar komen er in België 3.600 jobs bij in het transport en de logistiek. Dat blijkt uit de laatste TL Hub Barometer. Omdat er op de arbeidsmarkt in die sector een tekort heerst, zullen veel ondernemingen moeite hebben bij het invullen van hun vacatures voor logistieke arbeiders en truckchauffeurs.

Om deze ondernemingen te ondersteunen in hun zoektocht, lanceert TL Hub een nieuw platform: www.workinlogistics.be. Dat is uitsluitend gericht op arbeidersprofielen.

Om zijn Barometer op te stellen heeft TL Hub – een ‘job board’ voor bedienden en kaderleden in transport en logistiek – een enquête uitgevoerd bij 200 bedrijfsleiders in de sector (transporteurs, havenbedrijven, expediteurs, logistiekers, enz.) en bij logistieke kaderleden van handels- en productiebedrijven. Daaruit blijkt dat 57% van deze logistieke spelers een groei van hun activiteit verwacht, 33% een stabiele markt en slechts 9,25% een daling.

“Deze verwachtingen zullen ongetwijfeld een positieve impact hebben op de jobcreatie in de sector. Die lag al twee jaar stil. Men verwacht dat 42% van de bedrijven in 2017 nieuwe jobs zal creëren; 46% zal het aantal werknemers behouden of de natuurlijke vertrekken niet compenseren; en 12% voorspelt een vermindering van het aantal werkplaatsen”, zegt Frédéric De Cooman, directeur van TL Hub en Work in Logistics.

3.600 extra jobs

Hij schat het aantal nieuwe jobs (arbeiders en bedienden) in de sector op 5.040 dit jaar. Er zullen ook 1.440 jobs verloren gaan. “In totaal komen er in 2017 in België dus netto bijna 3.600 jobs bij in de sector”, stelt De Cooman vast.

Hij verwacht dan ook dat sommige bedrijven moeite zullen hebben om alle vacatures te kunnen invullen, vooral als het om de arbeiders gaat. Er heerst in deze specifieke markt een personeelskrapte. Het is vooral moeilijk om vrachtwagenchauffeurs, heftruckchauffeurs en ‘warehouse team leaders’ te rekruteren.

Groot tekort

Vooral het tekort aan truckchauffeurs speelt de bedrijven parten. Volgens de jongste cijfers van het Instituut Transport en Logistiek België (ITLB) is een gevoelige groei van de vacaturegraad bij vrachtwagenchauffeurs vast te stellen: die steeg van 15,7% in 2015 naar 21,2% in 2016. Bij de middelgrote transportbedrijven is de vacaturegraad 40% en bij de grote bedrijven (meer dan 50 trucks) zelfs 60%. Daarbij komt nog dat, meer dan in andere sectoren, de instroom van jonge mensen in het wegvervoer te laag blijft; en dat terwijl bijna de helft van de huidige chauffeurs ouder is dan 50 jaar.

Work in Logistics

Om het contact te vergemakkelijken tussen de ondernemingen en de werkzoekenden (of de mensen die van werknemer willen veranderen), heeft TL Hub een nieuw platform gelanceerd, www.workinlogistics.be. Het onderscheidt zich door enkel te mikken op arbeiders in de sectoren wegvervoer, logistiek en supply chain. De gezochte jobprofielen zijn zeer gevarieerd: ze gaan van truckchauffeur naar magazijnier over heftruckchauffeur, orderpicker of bagagebehandelaar. Dankzij handige filters kan men de zoekacties verfijnen in functie van het type job of de werkplek.

 

 

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.