NL | FR | LU
Peoplesphere

78 % van kandidaten checkt employer brand voor sollicitatie

78% van de Belgen checkt de employer brand – het imago en de identiteit van een bedrijf of organisatie als werkgever – van de bedrijven waarin ze interesse hebben, alvorens er te solliciteren. Dat blijkt uit een onderzoek van human resources-dienstverlener
Randstad bij 11.000 Belgen.

22% geeft uitdrukkelijk aan dit niet te doen. Mannen checken iets meer dan vrouwen (79% versus 76%). Dat is ook het geval voor jongeren (84%) en hooggeschoolden (82%).

In de strijd tegen schaarste

Dat employer brands – het imago en de identiteit van werkgevers – een steeds belangrijkere rol
spelen op de arbeidsmarkt is geen geheim. Uit de meest recente Randstad-arbeidsmarktstudie bleek
dat bedrijven het werken aan de eigen employer brand de op één na belangrijkste strategie zien om
de schaarste op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden.

Website belangrijkste kanaal.

Randstad vond het dan ook interessant om na te gaan hoe mensen employer brands checken en zich
een beeld vormen van potentiële werkgevers.
Uit de bevraging blijkt dat de digitale kanalen daarbij erg belangrijk zijn, maar dat de meer
traditionele bronnen nog lang niet afgeschreven zijn.
· De website van het bedrijf of de organisatie in kwestie is het belangrijkste kanaal om de
werkgeversreputatie te checken (43% – alleen bij laaggeschoolden wat lager, 31%).
· Op de tweede plaats komt de mening van familie en vrienden (42%). Bij vrouwen (46%) en
jongeren (50%) ligt dit aandeel nog een stuk hoger.
· De algemene berichtgeving in de media blijft belangrijk als bron om employer brands te
checken. 24% checkt via de gedrukte pers. 35% van de respondenten op het internet.
· Ook de sociale media spelen een belangrijke rol. Facebook spant de kroon, met 23% van de
respondenten die via deze weg onderzoeken hoe aantrekkelijk een potentiële werkgever is.
Bij jongeren loopt dit aandeel op tot 40%. LinkedIn moet het stellen met 17%, met een piek
bij de hooggeschoolden tot 25%. Twitter komt niet verder dan 6%. Bij jongeren verdubbelt
dit tot 12%.
· Job boards zijn goed voor 22%. Ook bij laaggeschoolden is dit nog steeds 17%.
· Publiciteit (radio, t.v., posters, banners online) blijft met 22% van de respondenten ook een
niet te onderschatten kanaal voor de beeldvorming. Bij jongeren loopt dit op tot 32%.

 

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.