In de nieuwe ‘KPMG CEO Outlook’-studie van KPMG International zeggen bedrijfsleiders wereldwijd dat ze vertrouwen hebben voor de komende drie jaar, zowel in de economie in het algemeen als in het groeipotentieel van hun eigen bedrijf. CEO’s blijven hun organisaties verder transformeren en focussen steeds meer op de relevantie van hun producten, de loyaliteit van hun klanten en het bijblijven met nieuwe technologieën.
CEO’s wereldwijd zijn optimistisch over de economische groei en de groei van hun eigen bedrijf (meer in Europa en Azië dan in de VS):
- 78% van de bedrijven verkeert in aanwervingsmodus
- CEO’s maken zich wel zorgen om de toenemende competitieve druk, in de eerste plaats om klantenloyauteit
- Bijna 1 op 3 CEO’s zal zijn organisatie volledig transformeren in de komende 3 jaar
- Europese CEO’s gaan zich vooral richten op operationele efficiëntie, hun collega’s uit de VS vooral op groei
- Centraal-Europa is het grootste expansiedoel voor bedrijven in VS, terwijl de VS zelf in het vizier ligt van de Europese bedrijven.
- 59% van de CEO’s stelt organische groei als prioriteit
Positieve vooruitzichten
Volgens de KPMG CEO Outlook Study, die werd uitgevoerd bij 1.278 CEO’s, is 69% van de CEO’s in Europa, 66% in het Verre Oosten en 52% in de VS er meer dan vorig jaar van overtuigd dat hun bedrijf en de wereldwijde economie in de komende drie jaar zullen groeien.
Voor de groeiprognoses van hun eigen bedrijf liggen de verwachtingen duidelijk hoger dan vorig jaar: 70% van de Europese CEO’s, 68% van de CEO’s in het Verre Oosten en 19% van de CEO’s in de VS heeft meer vertrouwen dan een jaar geleden. 78% van de CEO’s wereldwijd is dan ook bereid om mensen aan te werven tussen nu en halfweg 2018.
“De CEO’s uit de hele wereld zien de komende drie jaar positief tegemoet en zijn van plan om meer mensen aan te werven. Er is grotere stijging van het vertrouwen in Europa en in Azië ten opzichte van de VS: dat kan deels verklaard worden door het feit dat de VS reeds in een meer gevorderd stadium van economisch herstel verkeert.”
Bezorgdheden
Volgens de KPMG-studie worstelen de CEO’s wel met de toenemende competitieve druk. In volgorde van belang:
- 86% maakt zich zorgen over de klantenloyaliteit,
- 74% is bezorgd over nieuwe marktspelers,
- 72% vreest het ritme van de nieuwe technologieën niet te kunnen bijbenen,
- 68% is beducht voor concurrenten die business komen wegkapen,
- 66% is bekommerd over de relevantie van hun producten of diensten in de komende drie jaar.
Volledige transformatie in zicht
44% van de CEO’s geeft aan zich ‘een beetje’ goed te voelen bij hun huidige bedrijfsmodel; 5% voelt zich er niet goed bij. 29% van de bedrijfsleiders zegt dat hun organisatie in de komende drie jaar zal getransformeerd worden in totaal verschillende entiteiten.
CEO’s zijn zich dus duidelijk bewust van de nood om hun bedrijven te transformeren zodat ze kunnen overleven en succes boeken. Anderzijds vindt bijna een derde van de CEO’s dat hun bedrijf niet voldoende risico’s nemen met hun wereldwijde groeistrategie en meer dan de helft (56%) vertelt dat het proces voor innovatie binnen de hele onderneming niet volledig hebben kunnen implementeren.
“CEO’s blijven geconfronteerd met bedrijfsmatige uitdagingen van een ongekende complexiteit. Veel CEO’s in onze studie herhalen wat ik steeds te horen krijg wanneer ik praat met bedrijfsleiders: dat ze meer berekende risico’s moeten nemen met hun eigen groeistrategieën. Ze weten dat ze de zaken anders zullen moeten aanpakken en dat ze moeten transformeren, willen ze relevant blijven en hun concurrentieposities versterken.”
Strategische prioriteiten voor de komende drie jaar
Wereldwijd richten executives zich op de volgende zaken in volgorde van belang:
- de ontwikkeling van nieuwe groeistrategieën,
- meer klantgerichtheid,
- geografische uitbreiding,
- een vermindering van hun kostenstructuren,
- snellere commercialisering
- het bevorderen van innovatie.
Op de vraag of hun aandacht in de eerste plaats zou uitgaan naar groei of operationele efficiëntie in de komende drie jaar, noemde 94% van de CEO’s in de VS groei, terwijl hun Aziatische en Europese collega’s verklaarden zich vooral te concentreren op operationele efficiëntie.
Centraal-Europa grootste expansiedoel voor bedrijven in VS
Expansie in het buitenland wordt het belangrijkste investeringsgebied voor de komende 3 jaar. CEO’s in de VS zijn gericht op Europa (vooral Centraal-Europa), gevolgd door China en Zuid-Amerika. Voor CEO’s in China, Japan, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk is de VS de regio die het grootste groeipotentieel biedt. “De veerkracht van de Amerikaanse economie maakt de VS tot een aantrekkelijk investeringsdoel voor bedrijven die zijn gevestigd in Europa en Azië.”
Groeimix
Vandaag zegt 52% van de CEO’s dat hun huidige groeistrategieën voornamelijk zijn gestoeld op organische groei: 42% zegt dat het een combinatie is van organische groei en kunstmatige groei via overnames, en 6% zegt dat het vooral kunstmatige groei is.
Op de vraag naar hun verwachte groeistrategieën voor de komende drie jaar antwoordde 59% van de CEO’s te verwachten dat hun prioriteit uitgaat naar organische groei; 22% vermeldde een gelijke verdeling tussen organische en kunstmatige groei en 19% gaf aan de groeistrategieën te realiseren via kunstmatige groei. 29% van de CEO’s in de VS gaf blijk van een meer op overnames gerichte strategie en identificeerde kunstmatige groei als de belangrijkste groeifactor.