Extralegale voordelen worden steeds populairder. Meer en beter communiceren over groeps- en hospitalisatieverzekeringen zou werkgevers strategische opportuniteiten bieden.
Werkgevers willen in de toekomst meer keuzemogelijkheden aanbieden binnen het pakket aanvullend pensioen en gezondheidszorgen.
Extralegale voordelen raken steeds meer ingeburgerd op de arbeidsmarkt. Toch zien de werkgevers nog heel wat opportuniteiten om die populariteit via een betere communicatie te valoriseren in hun HR-beleid, met name voor het pakket aanvullend pensioen en gezondheidszorgen. Steeds meer werkgevers willen deze types extralegale voordelen in de toekomst ook flexibeler kunnen invullen. Dat zijn de voornaamste conclusies van een studie die AG Insurance in samenwerking met Vlerick Business School uitvoerde en waaraan meer dan honderd Belgische werkgevers deelnamen.
Strategisch potentieel groeps- en hospitalisatieverzekeringen versterken via meer en betere communicatie
Nog nooit konden loontrekkenden rekenen op zo’n uitgebreid aanbod extralegale voordelen, wees de ‘Jobat Loonwijzer 2016’ onlangs uit. Binnen dat ruime aanbod, geniet maar liefst 75 % van de loontrekkenden een aanvullend pensioenplan, terwijl 45 % van hen kan rekenen op een hospitalisatieverzekering via het werk.
In de studie geven werkgevers niettemin aan dat hun werknemers de waarde daarvan niet altijd juist (kunnen) inschatten. Redenen voor die onderwaardering zijn onder meer ontoereikende communicatiemiddelen binnen het bedrijf en een gebrek aan kennis bij het personeel. Bij pakweg een bedrijfswagen of een smartphone is het voordeel heel “tastbaar” en meteen merkbaar, terwijl dat bij groeps- of hospitalisatieverzekeringen wel anders ligt.
Voor veel werkgevers ligt de sleutel dus in meer en betere communicatie over dit type voordelen, bevestigt ook Jean-Michel Kupper, Directeur Employee Benefits & Health Care bij AG Insurance:
“Uit het onderzoek blijkt dat bijna drie kwart (73 %) van de Belgische werkgevers het strategische belang van aanvullend pensioen en gezondheidszorg in de toekomst ziet stijgen, onder meer om talent aan te trekken én te behouden. Bijna negen op tien (86 %) meent dat ook het personeel zelf meer en meer belang zal gaan hechten aan deze twee extralegale voordelen. Transparante, digitale en bevattelijke communicatie over de groeps- en hospitalisatieverzekering wordt dus crucialer dan ooit.”
Belgische werkgevers beschouwen het overigens als hún verantwoordelijkheid om extralegale voordelen bevattelijk te maken voor het eigen personeel, niettegenstaande meer dan de helft (56 %) aangeeft dat dit veel inspanningen vraagt. Meer dan zes op de tien bedrijven (63 %) zetten hiervoor eigen communicatiemiddelen in, doorgaans via de klassieke kanalen (e-mail, telefoon, mondeling). Bedrijven lijken zich wel duidelijk bewust te zijn van het toenemend belang van digitale communicatie en één op twee (46 %) wil hier ook actief in mee stappen. Meer dan vier op tien (43 %) bedrijven onderschrijven de stelling dat de digitalisering een belangrijke impact zal hebben op de communicatie over aanvullend pensioen en gezondheidszorgen.
Uit de studie blijkt nog dat werkgevers onvoldoende inspelen op belangrijke levensmomenten, zoals de indiensttreding of het huwelijk, om de waarde van extralegale voordelen te onderstrepen ten aanzien van het personeel. Ook bij een salarisverhoging of promotie communiceert slechts een minderheid (8,7 %) over de impact op het pensioen- of hospitalisatieplan, zoals bijvoorbeeld een hogere werkgeversbijdrage.