De thuiswerkende bediende is een hardwerkende werknemer, zo blijkt uit een onderzoek Securex bij 922 bedienden. 86% van de bedienden die soms van thuis werkt, presteert evenveel of meer werkuren dan op een andere werkdag die hij op kantoor doorbrengt. 92% verzet zelfs evenveel of meer werk. Thuiswerk kan bovendien bijdragen tot een daling van het aantal ziektemeldingen. Ruim 62% van de bedienden werkt – indien ze ziek zijn – toch verder van thuis uit.
57% van de Belgische bedienden heeft de mogelijkheid om thuis te werken. 46% daarvan doet dat dan ook regelmatig. Ruim 43% werkt af en toe thuis en 11% nooit.
“Idealiter moeten organisaties thuiswerk nog sterker promoten, omdat bedienden dan productiever en efficiënter werken. Er zijn wel een paar voorwaarden. De jobinhoud moet thuiswerk mogelijk maken, de bediende wil zelf graag van thuis uit werken, en kan dit doen in geschikte werkomstandigheden (apart bureau, snel internet, enz.). Een cultuur van vertrouwen en verantwoordelijkheid is eveneens cruciaal. Als leidinggevende kan je niet iedereen laten thuiswerken. Tot slot mag thuiswerk geen excuus zijn om niet naar kantoor te komen. Een vergadering heeft altijd voorrang,” klinkt het bij Securex.
Thuis werken is productief en efficiënt
De meeste bedienden die af en toe of regelmatig thuis werken, zijn daar productiever dan op kantoor. Ze geven aan bij thuiswerk evenveel of meer te presteren dan op een vergelijkbare werkdag op kantoor: 86% besteedt evenveel of meer uren en 92% verzet evenveel of meer werk. Slechts een kleine minderheid presteert thuis minder dan op kantoor (14% minder uren, 8% minder werk).
De thuis gewerkte uren worden bovendien ook efficiënter besteed. Want van de bedienden die thuis evenveel uren presteren als op kantoor, meent toch 36% in die uren meer werk te presteren dan op kantoor (en slechts 3% presteert minder). Van de kleine minderheid die thuis minder lang werkt dan op kantoor, meent toch 39% thuis in minder tijd evenveel werk te verzetten en 15% zelfs meer werk dan op kantoor. De meerderheid kan dus blijkbaar thuis beter werken dan op kantoor.
“Studies tonen aan dat werknemers op kantoor vaak gestoord worden tijdens hun werk. Bijvoorbeeld door lawaaihinder (telefoons van collega’s, gesprekken, machinehinder), vragen van collega’s, hun eigen mailbox, telefoon, bieps van sms, sociale media, enz. Deze stoorzenders verlagen de productiviteit dramatisch (minder efficiënt, meer stress en meer fouten). Wie thuis werkt, kan zich beter afschermen, en daardoor veel productiever werken.”
Regelmatig thuiswerken is productiever dan af en toe
Regelmatig thuiswerk is nog productiever. De meeste bedienden die regelmatig thuis werken, verrichten bij thuiswerk meer werk dan op kantoor (62%). Bij de bedienden die slechts af en toe thuis werken, is dat een minderheid (44%). Hoe vaker en regelmatiger je het doet, hoe productiever je wordt. Sporadische thuiswerkers kunnen natuurlijk ook minder productief zijn omdat ze net die dag thuiswerken voor een boodschap of zorgen voor een ziek kind.
Thuiswerk draagt bij tot verlaging van het absenteïsme
De dalende frequentie van het aantal ziektemeldingen tijdens de voorgaande jaren lijkt voor een stuk haar verklaring te vinden in de mogelijkheid tot thuiswerk. Thuiswerk verlaagt waarschijnlijk de drempel om door te werken bij gezondheidsklachten zoals een verkoudheid of lichte lichamelijke ongemakken. Een grote meerderheid van de zieke bedienden maakt gebruik van de mogelijkheid die zijn werkgever biedt om thuis door te werken (62%). Al zal een gemotiveerde werknemer met lichte gezondheidsklachten wellicht ook naar kantoor gaan wanneer thuiswerk niet mogelijk is.
Professor Frederik Anseel onderschrijft de resultaten: “Deze bevindingen bevestigen wat de wetenschappelijke literatuur al enkele jaren suggereert. Wanneer medewerkers de kans krijgen om op regelmatige basis thuis te werken verhoogt dit niet alleen hun welbevinden, maar helpt dit hen ook om productiever te zijn. Thuiswerk geeft mensen de mogelijkheid om het werk flexibeler af te stemmen op hun persoonlijke levenssituatie. Dergelijke vormen van personalisatie zijn dan ook de sleutel om in de toekomst een gezonde balans uit te bouwen tussen productief werken en gezond leven.”