NL | FR | LU
Peoplesphere

Belgische CEO’s zetten in op innovatie en digitale vaardigheden

Maar liefst 97% van de Belgische CEO’s heeft veel vertrouwen in de groei van hun bedrijf in de komende jaar én in de komende 3 jaar, tegenover respectievelijk 85% en 90% van hun collega’s in West-Europa.Iets minder dan de helft van de CEO’s in België (44%) gelooft dat de wereldeconomie zal verbeteren tijdens de volgende twaalf maanden. Wereldwijd ligt dat percentage op 29, wat een lichte stijging is met twee punten in vergelijking met vorig jaar.

Tegelijk tonen bevindingen van de 20e Global CEO Survey aan dat het overgrote merendeel van de Belgische CEO’s (91%) minder vertrouwen heeft in geopolitieke ontwikkelingen dan hun collega’s in de rest van de wereld (74%).

De resultaten in de jaarlijkse Global CEO Survey benadrukken dus een gunstig vooruitzicht voor de economie en de eigen onderneming, maar een grote bezorgheid over ontwikkelingen zoals geopolitieke dreiging, over-regulering, infrastructuur, de snelheid van technologische verandering, de beschikbaarheid van vaardigheden, en sociale instabiliteit. Meer dan 2300 CEO’s werden geïnterviewd voor het onderzoek dat vanavond gepresenteerd werd op het World Economic Forum in Davos, Zwitserland.

Axel Smits, Voorzitter van PwC Belgium, zegt het volgende over de resultaten van de survey:

“Het vertrouwen op korte termijn is opnieuw gestegen naar het niveau van 2015, ondanks aanhoudende economische en geopolitieke onzekerheden. De belangrijkste bedreigingen voor groei van het bedrijf zijn volgens de CEO’s net de economische onzekerheid, maar ook overregulering en een tekort aan sleutelvaardigheden. Innovatie, technologie en de juiste talenten aan boord hebben, zijn de belangrijkste stimulansen voor groei. In lijn daarmee, stellen we vast dat bedrijfsleiders focussen op aanpassingsvermogen, creativiteit en digitaal talent om hun bedrijf klaar te maken voor de toekomst.”

Meer vertrouwen in 2017

Voor de Belgische CEO’s zijn Duitsland (44%), de VS (44%), China (29%), het Verenigd Koninkrijk (18%) en Nederland (18%) de vijf landen met de grootste groeivooruitzichten volgend jaar.

Wat de vorm van deze groei betreft, duidt 85% van de Belgische CEO’s organische groei aan als voornaamste activiteit om winst te genereren (versus 79% wereldwijd), gevolgd door kostenbesparing (76% versus 62%) en samenwerking met ondernemers en start-ups (44% versus 28%). De Belgische resultaten volgen daarmee de trends in buurland Duitsland (kostenbesparing 88% en samenwerking 56%).

De top 3 bedreigingen wereldwijd voor groei zijn: onzekere economie (82%), overregulering (80%) en de beschikbaarheid van cruciale vaardigheden (77%). In België wordt geopolitieke onzekerheid als grootste dreiging genoemd (91%), eveneens gevolgd door onzekere economische groei (85%) en overregulering (85%).

Meer dan zijn buitenlandse collega, is de Belgische CEO bezorgd over: de snelheid van technologische veranderingen (82% versus 70% wereldwijd), cyberbedreigingen (76% versus 61%), sociale instabiliteit (74% versus 68%), volatiele energiekosten (74% versus 49%), stijgende belastingdruk (71% versus 68%), veranderend consumentengedrag (71% versus 65%), de paraatheid om op een crisis te reageren (68% versus 59%), terrorisme (68% versus 54%), en klimaatverandering en milieuschade (68% versus 50%). Ook infrastructuur en transport (47%) zijn bekommernissen van de Belgische CEO’s.

Vaardigheden en werving

Niet alleen is het menselijk kapitaal prioriteit, steeds meer CEO’s wereldwijd (52%) zijn van plan om het personeelsbestand dit jaar te verhogen. Daartegenover zijn voor 29% van de Belgische CEO’s automatisering en andere technologieën de voornaamste reden voor een eventuele inkrimping van het personeelsbestand, en voor de overige 71% is dat alleszins een factor. Dat is opmerkelijk meer dan de respectievelijke 25% en 55% van het globale gemiddelde.

CEO’s beschouwen specifieke vaardigheden als leiderschap (72%), creativiteit en innovatie (62%) en emotionele intelligentie (49%) als zeer belangrijk. Deze bekwaamheden zijn moeilijk te vinden én –voorlopig – moeilijk vervangbaar door machines. 88% van de Belgische CEO’s (versus 77% wereldwijd) heeft moeilijkheden bij het vinden van creatieve en innovatieve talenten, en 66% (versus 52% wereldwijd) bij het vinden van digitale vaardigheden.

In vergelijking met het West-Europese gemiddelde, ontwikkelen meer CEO’s in België aangepaste ‘people strategies’ voor het aantrekken van nieuw talent (88% versus 78%). Meer Belgische bedrijfsleiders voegen digitale training toe aan leerprogramma’s (88% versus 69% in West-Europa) en onderzoeken hoe mens en machine kunnen samenwerken (76% versus 51% in West-Europa). 94% van de Belgische CEO’s – versus 79% wereldwijd – vindt digitale vaardigheden belangrijk voor het bedrijf.

“Het is steeds duidelijker dat door de snelle technologische veranderingen de focus van CEO’s op het vlak van menselijke middelen verschuift van simpelweg ‘hoeveel?’ naar ‘welk profiel?’ ”, zegt Axel Smits. “62% van de Belgische CEO’s die bevraagd werden, zetten vandaag al artificiële intelligentie en automatisering in – inclusief ‘blockchain’ – in vergelijking met 45% wereldwijd. De helft van de Belgische respondenten verwijst naar de onzekerheid over hoe belastingen toegepast worden op digitale middelen. Succes zal in toenemende mate afhangen van de juiste medewerkers om de organisatie klaar te stomen voor de toekomst; dat wordt een belangrijk aandachtspunt voor onze klanten, en voor ons.”

Vertrouwen in digitale tijden

Gebrek aan vertrouwen in het bedrijfsleven is een voortdurende dreiging en 69% van de CEO’s meent dat het moeilijker geworden is voor bedrijven om vertrouwen te winnen en te behouden in het digitale tijdperk. Twee op drie Belgische CEO’s (68%) denkt dat onzekerheid over de toepassing van belastingen op digitale handel een negatieve invloed heeft op het vertrouwen in hun branche. Dat is opmerkelijk meer dan de 46% van het wereldwijde resultaat. CEO’s noemen cyber security, inbreuken op data privacy en IT-storingen de grootste technologische bedreigingen voor het vertrouwen van stakeholders.

Maar vertrouwen is niet alleen een risico, ook een opportuniteit. Tweederde van de CEO’s (64%) denkt dat de manier waarop ze gegevens beheren hen in de toekomst zal onderscheiden.

Global versus local

Bij de Belgische CEO’s is er een hoge mate van internationalisme. 76% van de Belgische CEO’s heeft ooit een jaar of langer in het buitenland gewerkt voor een internationale opdracht, versus slechts 53% wereldwijd. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk bedraagt dit percentage respectievelijk 46% en 53%.

Bijna een op vier CEO’s in België (24%) is in eigen land geboren (versus 17% in West-Europa). In buurland Nederland is dat slechts 3%. Belgische CEO’s combineren dus een ruime internationale ervaring met een sterke lokale verankering.

Bron: Pwc

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.
Shares 1