NL | FR | LU
Peoplesphere

1 jaar Vlaamse dienstencheques

Vlaanderen is nu een jaar bevoegd voor de uitgifte van de dienstencheques. Het afgelopen jaar is het aantal dienstencheques gestegen met 3,8%. Ook het aandeel elektronische cheques zit in de lift, ondertussen is bijna 1 op 2 dienstencheques elektronisch. Toch liggen de ambities nog veel hoger.

Dienstencheques kunnen helpen om een job te combineren met het gezinsleven. Maar de cheques zijn ook een belangrijk instrument om zwartwerk tegen te gaan én laaggeschoolde en langdurig werkzoekenden te activeren. Daarom besliste de Vlaamse regering om de prijs van 9 euro per cheque én de fiscale aftrekbaarheid te behouden.

In 2016 werden er in Vlaanderen 81.802.554 dienstencheques uitgegeven door Sodexo (i.e. aangekocht door individuele gebruikers). Dat is 3,8% meer dan de 78,8 miljoen cheques die Vlaamse gebruikers aankochten in 2015.

De regionalisering van de dienstencheques maakt het mogelijk om een eigen koers te varen. Vlaams minister van Werk Philippe Muyters: “Vlaanderen zet volop in op administratieve vereenvoudiging en digitalisering, en daar passen de elektronische dienstencheques natuurlijk helemaal in. Bijna 1 op 2 cheques zijn momenteel elektronisch, een grote stijging tegenover eind 2015 toen nog maar 29% van de dienstencheques elektronisch werd aangevraagd.

Met 48% elektronische dienstencheques doet Vlaanderen het duidelijk beter dan Wallonië (+/- 35%) en Brussel (+/- 40%). Toch liggen de ambities nog veel hoger. Uitgiftemaatschappij Sodexo streeft tegen eind 2017 naar 95 procent elektronische cheques. Een zeer ambitieus traject, daarom werden er met Sodexo ook afspraken gemaakt en tussentijdse doelen bepaald.

Sodexo had zich geëngageerd om eind 2016 71% van de dienstencheques elektronisch uit te geven. Aangezien dit streefdoel niet behaald werd, betekent dit automatisch dat de Vlaamse overheid Sodexo 1.143.433 euro minder moet betalen voor het beheer van de cheques in de periode juli-december 2016. Dit komt bovenop de eerdere prijsvermindering. Sodexo heeft al heel wat werk verricht om het gebruik van e-cheques te promoten, waaronder een app voor gebruikers en werknemers, maar zal dus nog een versnelling hoger moeten schakelen om van 2017 hét jaar te maken van de omschakeling naar e-cheques.

Ook op operationeel vlak bracht de overdracht van het stelsel van de dienstencheques een aantal wijzigingen en bijhorende uitdagingen met zich mee. Ondertussen is de dienstverlening stabiel, hoewel er door de grote omvang van het contract natuurlijk steeds werkpunten blijven voor Sodexo. Minister Muyters: “Samen met het Departement WSE volgen we alles van zeer nabij op. Uiteraard is de samenwerking met de sector cruciaal. Zo hebben we regelmatig overleg met de sector waarbij Sodexo en het Departement WSE de samenwerking evalueren en bijsturen waar nodig.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.