We zijn bezig met het dossier van april: Reward en Communication! Het is zo goed als bewezen: de creativiteit kent nauwelijks grenzen als het gaat over de diversificatie van de verschillende mogelijkheden die de werknemers gegeven worden op vlak van hun salarispakket. Maar hoe lang zal deze tijd van fiscale levendigheid en optimalisatie nog duren?
Over iets helemaal anders: de communicatie heeft eindelijk een belangrijke plaats in het strategische proces van het People Management. De praktijken baseren zich soms op een cultuur van sterke marketing, soms op een achterhaald beleid voor verandering en soms op nog andere zaken. We kunnen algemeen wel stellen dat ze nog niet op punt staan. Maar laten we positief blijven! Er is eindelijk vooruitgang in een domein dat geaccepteerd wordt als integraal deel van HR.
Als er niet echt iets scheelt aan het beleid van Reward, en niet echt iets aan het beleid van Communicatie, kunnen we besluiten dat er iets gebeurt in de samenwerking tussen de twee… Ja, de coördinatie tussen deze twee processen wordt een steeds belangrijker zaak voor de HR departementen. Onze werknemers begrijpen onvoldoende hun globale remuneratiepakket. Ook kunnen ze dit op onvoldoende dynamische en evoluerende manier volgen. Hieruit ontstaan misverstanden, misschien zelfs frustraties die de individuele en collectieve performance kunnen beïnvloeden. Het zou zelfs kunnen leiden tot conflicten, die vermeden hadden kunnen worden.
Maar, er komt een einde aan deze problemen! Gedaan met het zuchten van : “ze zijn nooit tevreden. We geven hen zoveel, maar toch ontvangen we niets anders dan klachten. Ze overdrijven nu toch wel!” Het is niet meer voldoende om enkel de algemene balans in het remuneratiepakket te behouden, door de levenskwaliteit, performanceretributie en duurzaam sparen te combineren…
Allereerst moet de strategie, die achter het beleid van de remuneratie staat, uitleggen. Het is essentieel om elke beslissing – individueel of collectief- in perspectief te plaatsen. We moeten in het achterhoofd houden dat elke maatregeling die een impact heeft op het salarispakket geen effect heeft, zolang ze niet begrepen en aanvaard is door degenen die er uiteindelijk voordeel aan hebben.
De moeite die we in Reward steken zonder de steun van een goede communicatiestrategie zal een bron van ontevredenheid blijven.
Gelukkig zijn vandaag geld en remuneratie geen staatsgeheimen meer. Transparante informatie is regel. Wat kan er ons dan nog tegenhouden om met iedereen te spreken over wat ons salaris inhoudt, en welke voordelen ons bedrijf ons geeft?
Om dit allemaal te begrijpen… afspraak in de april-editie van Peoplesphere!
Jean-Paul Erhard