Bijna de helft van de Vlamingen (44%) wordt dagelijks meer dan 6 keer afgeleid door collega’s. Bij 19% is dit zelfs meer dan 10 keer. Dit blijkt uit een onderzoek van Protime, een specialist in onder meer tijdregistratie, bij meer dan 1.000 werkende Vlamingen. Al die onderbrekingen zijn nefast voor onze productiviteit. Een vraag van een collega is dan soms wel snel beantwoord, maar het haalt ons wel uit ons werkritme en concentratie. In bijna 1 op 5 gevallen (18%) duurt het minstens 10 minuten vooraleer we opnieuw gefocust zijn op ons werk.
Vier uur onafgebroken flink doorwerken, het lukt slechts weinig Vlamingen. Een vraag van een collega, telefoontjes, binnenkomende mails of vergaderingen; we krijgen dagelijks veel afleiding en prikkels te verwerken die het ons moeilijk maken om ons te concentreren.
Met stip op nummer één als ‘tijdvreter’ op kantoor: vergaderingen. Maar liefst 21% van de respondenten gaf dit als grootste tijdvreter aan. Bij de 50-plussers was dit zelfs een kwart, tegenover 14% van hun jongere collega’s (18 tot 34 jaar).
De grootste tijdvreters op kantoor:
– Vergaderingen (21%)
– Administratieve rompslomp (15%)
– Vragen van collega’s (13%)
– Telefoongesprekken (13%)
– E-mails (11%)
Kan ik je even storen?
Meer dan één werknemer op drie (34%) wordt dagelijks één tot vijf keer gestoord door collega’s. Een kwart van de respondenten wordt 6 tot 10 keer per dag afgeleid en voor 19% loopt dit zelfs op tot meer dan 10 keer. Hierdoor glipt er veel waardevolle werktijd weg; niet alleen voor het beantwoorden van de vragen maar vooral voor het terugvinden van de concentratie nadien.
Bij bijna 1 op de 5 werknemers (18%) duurt het meer dan 10 minuten vooraleer ze zich opnieuw op hun taak kunnen focussen.
“Sommige vragen zijn dringend en vereisen een snel antwoord van een collega. Alle andere vragen kunnen wachten tot een pauze of een rustiger moment op de dag. Als je écht iets gedaan wil krijgen, doe je er daarom goed aan om met de collega’s vaste momenten op de dag af te spreken waarop je beschikbaar bent voor vragen. Zo kan je langer aan één stuk doorwerken,” aldus Peter s’Jongers, CEO van Protime.
Ook de juiste softwaretools kunnen een oplossing bieden. Die geven inzicht in de meest actuele status van taken en alle informatie werd er gecentraliseerd. Hierdoor worden veel vragen en mails overbodig”, besluit Peter s’Jongers.
Bron : Protime – Dit online onderzoek werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau MarktEffect. 1.020 Vlaamse werknemers werden tussen 5 en 19 september 2018 bevraagd. Zij zijn een representatieve steekproef voor de totale beroepsbevolking in Vlaanderen. Alle deelnemers zijn tussen de 18 en 65 jaar oud en evenredig verdeeld over alle sectoren. De maximale foutenmarge bedraagt 3,1%.