NL | FR | LU
Peoplesphere

Waardering op de werkvloer: ruim 1 werknemer op 4 krijgt nooit een compliment.

Wie krijgt niet graag waardering voor zijn werk? Bijna 1 op de 3 werknemers (32%) krijgt minstens wekelijks één of meerdere complimenten over de werkprestaties. Nog eens 42% krijgt minstens maandelijks één of meer schouderklopjes op de werkvloer. Deze waardering krijgen we het liefst van een leidinggevende (46%) of een collega (43%). Voor 11% van de respondenten hoeven complimenten over prestaties op het werk dan weer helemaal niet.

Een compliment over jouw werkprestaties? Voor ruim een kwart van de Vlaamse werknemers (26%) klinkt dit onbekend in de oren. Toch is waardering krijgen erg belangrijk: het schenkt je motivatie én maakt je productiever op het werk. Dit blijkt uit een onderzoek van Protime, een specialist in onder meer tijdregistratie en werkplanning, bij meer dan 1.000 werkende Vlamingen, naar aanleiding van de Nationale Complimentendag nu zondag.

Peter s’Jongers, CEO van Protime: “Slechts 7 op de 10 werknemers (72%) voelen zich geapprecieerd op het werk. Dit kan en moet beter! Waardering tonen over het geleverde werk van werknemers moet ingebakken zitten in de bedrijfscultuur. Dit helpt bedrijven niet alleen om werknemers te vinden, maar ook om ze te blijven motiveren, boeien en aan zich te binden. Enkel op die manier kan een bedrijf een ‘Great Place To Work’ worden én blijven.”

Voor wie meer te weten wil komen over waarom Protime al 8 keer op rij werd uitgeroepen tot Great Place To Work: Trots! Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel is.

Complimenten maken productiever en gemotiveerder

Het belang van complimenten op de werkvloer valt niet te onderschatten. Het onderzoek laat zien dat wie gewaardeerd wordt, hierdoor extra gemotiveerd wordt. Maar liefst 7 op de 10 respondenten gaven dit aan. Appreciatie krijgen over de werkprestaties, stimuleert de werklust: volgens 62% van de werknemers maakt dit hen productiever.

“We weten uit onderzoek dat sociale steun van collega’s en leidinggevenden een beschermende factor is tegen stress en burn-outklachten. Daarnaast merken we dat werknemers die bij ons terecht komen met burn-outsymptomen, vaak duidelijke en opbouwende feedback missen. Bovendien kost een compliment niets, dus wees er maar niet te karig mee,” aldus Hilde De Man, verantwoordelijke psychosociale aspecten bij IDEWE.

Ook Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven, pleit voor meer opbouwende feedback: “In feedback focussen leidinggevenden en collega’s vooral op wat niet goed loopt, de fouten. Terwijl het veel stimulerender en motiverender is om te focussen op wat goed gaat. Door hier meer aandacht op te vestigen, geef je een duidelijke – en meer ondersteunende – richting aan collega’s en medewerkers aan. Er is trouwens geen reden om te wachten op de periodieke functioneringsgesprekken om feedback te geven; het is effectiever om dagelijks te benoemen wat goed liep.”

 

Bron & Methodologie: dit online onderzoek werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau MarktEffect in opdracht van Protime. 1.041 Vlaamse werknemers werden in december 2019 bevraagd. Zij zijn een representatieve steekproef voor de totale beroepsbevolking in Vlaanderen. Alle deelnemers zijn tussen de 18 en 65 jaar oud en evenredig verdeeld over alle sectoren.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.