De bedrijfswagen is nog altijd één van de meest populaire loonvoordelen. Verwonderlijk is dat niet: de bedrijfswagen blijft (para)fiscaal voordelig, ook na de door de federale regering aangekondigde hervormingen. Enerzijds zou de tankkaart zwaarder belast worden, een extra kost voor de werkgever. Anderzijds wil men werknemers een grotere keuzevrijheid bieden, waarbij ze de bedrijfswagen kunnen inruilen voor alternatieve vervoersmiddelen of voor meer netto loon.
Uit cijfers van SD Worx (september 2015 – september 2016) naar de vergoeding van de kosten verbonden aan het woon-werkverkeer blijkt dat 17% van de Belgische werknemers een bedrijfswagen heeft. Het gros van de werknemers (55%) verplaatst zich met de eigen wagen; 10% heeft een fietsvergoeding en 9% een abonnement voor openbaar vervoer. Bij 10% van de werknemers komt de werkgever niet tussen in de terugbetaling van de vervoerskosten.
De bedrijfswagen is het meest ingeburgerd in Brussel (25%), gevolgd door Vlaanderen (19%) en Wallonië (14%). In het zuiden van het land verplaatst maar liefst 80% van de werknemers zich met zijn wagen naar het werk en kiest amper 1% van het werknemersbestand voor de fiets.
Impact mobiliteitsbeleid op de organisatie
Uit onderzoek van SD Worx blijkt dat ongeveer de helft van zowel de werknemers als werkgevers interesse heeft om een mobiliteitsbudget in te voeren. Dat de interesse in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat het meest lijdt onder de fileproblematiek, het hoogst is, mag niet verbazen: 61% van de werknemers en 59% van de werkgevers staan positief tav het mobiliteitsbudget. In Vlaanderen en Wallonië is dit respectievelijk 46% en 58% van de werknemers en 44% en 46% van de werkgevers.
Een betere mobiliteitsaanpak loont, zowel voor werknemer als –gever, zo blijkt uit onderzoek van Mobimix.be en SD Worx. Enkele van de belangrijkste positieve resultaten zijn: een verhoging van de work-life balance bij werknemers (73%), de creatie van een aangename en moderne bedrijfscultuur (60%), een aantrekkelijk imago als werkgever (58%) en een groter engagement bij de medewerkers (43%).