Onderzoeksinstituut YouGov heeft in opdracht van Comet, expert in hybride werk, meer dan 1000 Belgische werknemers bevraagd naar hun houding ten opzichte van hun werkplek en de relaties met collega’s. Uit de cijfers blijkt dat vrouwen en jonge werknemers bijvoorbeeld meer behoefte hebben aan fysieke ontmoetingen. Ook opvallend is dat bijna één Belg op twee hun collega’s vaker zou willen zien.
Volgens een studie van YouGgov zou bijna 50% van de werkende Belgen hun collega’s vaker willen zien. Bovendien is 37% van mening dat telewerken een negatieve impact kan hebben op de persoonlijke en professionele ontwikkeling. De grootste uitdagingen zijn het gebrek aan menselijke relaties (29%) en het delen van informatie tussen collega’s (29%), gevoel van isolement (22%) en een verhoogde werkdruk (20%).
Daarom wil bijna de helft van de Belgen vaker terugkeren naar kantoor om collega’s te zien (47%), relaties te onderhouden (36%) en ook om nieuwe relaties op te bouwen (35%).
De werkomgeving: een belangrijke factor in het welzijn van werknemers
In een tijd waarin de kantoorvastgoedsector een wereldwijde crisis doormaakt, blijkt uit het onderzoek van YouGov voor Comet ook het belang van de werkomgeving voor Belgische werknemers. Als antwoord op de nieuwe behoeften, heeft Comet de afgelopen jaren een aantal diensten ontwikkeld. Ze hebben als doel het kantooraanbod te verbeteren, en werknemers een meer kwalitatieve ervaring te bieden. Comet biedt bijvoorbeeld een aantal oplossingen die bedrijven toestaan om te herinvesteren in collectieve en persoonlijke tijd, zelfs op een eenmalige basis: vergader- en evenementenruimtes met een waaier aan diensten waaronder catering, technische bijstand en welzijnsvoorzieningen.
Victor Carreau, CEO en medeoprichter van Comet: “Met het oog op de crisis in de kantoorvastgoedsector, is het belangrijk dat de grote spelers en bedrijven hun plannen herzien en ruimtes aanbieden die beter zijn aangepast aan de behoeften van werknemers en hun hybride manier van werken. Werknemers komen meer dan ooit naar kantoor om hun collega’s te zien, contacten te leggen en te onderhouden, informatie in te winnen of nieuwe ideeën te genereren – dingen die ze niet op afstand kunnen doen. Professionele ontmoetingsplaatsen – kantoren, evenementen, trainingscursussen en dergelijke – moeten daarom in de eerste plaats een facilitator zijn om ideeën samen te brengen en te laten circuleren.”
Van vastgoed tot gastvrijheid…
Comet startte in 2016 met het aanbieden van vergader- en evenementenlocaties. Het bedrijf dat van oorsprong vastgoedspeler is, ziet de resultaten van deze studie als een kans om zich meer te richten op de totale gastvrijheid: het verwelkomen en ondersteunen van zijn klanten. Door zich te richten op de tekortkomingen en frustraties die het gevolg zijn van telewerken, wil het bedrijf zich voorbereiden op de volgende ontwikkelingsfase en de verandering van hun merk aankondigen.
Victor Carreau is blij met deze ontwikkeling: “Hoewel we een vastgoedspeler blijven, valt het op dat onze klanten vooral komen en terugkeren voor onze warme, menselijke begeleiding. Het werd tijd dat deze nabijheid weerspiegeld is in onze visuele identiteit, omdat we in de eerste plaats in de dienstensector zitten, van mensen voor mensen. Via onze vestigingen proberen we professionals samen te brengen in een wereld die hen uit elkaar te drijft, en hen aan te moedigen om met elkaar in dialoog te gaan. Daarom gebruiken we in ons nieuwe merk het voorvoegsel “co”: dit komt onder andere van de woorden “collaboratie”, “collectief” en “cohesie”.”
Methodologie: de bevraging werd gehouden onder een representatieve steekproef van de beroepsbevolking (18+) in België (n=1017), Frankrijk (n=1005) en Spanje (n=1020). De peiling werd van 4 tot 10 juli 2023 online uitgevoerd op de eigen kanalen van YouGov, met behulp van de quotamethode.