De zomer is dé uitgelezen periode voor heel wat medewerkers om verlof te nemen. Maar opvallend: 31,5% zegt dat ze bereikbaar blijven voor collega’s en klanten tijdens hun vakantie, zo blijkt uit een bevraging door hr-dienstengroep Liantis. 6,7% zegt zelfs dat ze blijven deelnemen aan meetings. “Nochtans is deconnectie ontzettend belangrijk”, klinkt het bij Liantis.
Vakantie = deconnectie?
Gemiddeld nemen medewerkers jaarlijks 27,4 dagen verlof. Het merendeel, 54,4%, geeft de voorkeur aan enkele kortere vakanties doorheen het jaar met dan één langere (zomer-) vakantie. Bij mensen met inwonende kinderen is dat – niet onlogisch – zelfs 62,5%. Dat blijkt uit een bevraging van hr-dienstengroep Liantis bij 1.000 medewerkers, in samenwerking met iVOX.
Liantis vroeg de respondenten ook of en hoe ze al dan niet bereikbaar blijven voor het werk tijdens hun verlofperiode. En die resultaten verrassen:
- 31,5% blijft (telefonisch) bereikbaar voor collega’s of klanten
- 18,1% bekijkt of beantwoordt af en toe e-mails
- 10,2% blijft (telefonisch) bereikbaar voor hun leidinggevende
- 6,7% blijft deelnemen aan belangrijke meetings
Volledig loslaten
“Voor veel mensen biedt het soms net gemoedsrust om te weten dat – als er écht iets op het werk zou zijn – hun collega’s hen iets laten weten, ook tijdens hun verlof”, aldus Liantis-experte Evy Sadicaris. “Maar natuurlijk blijft verlof wel verlof en is het niet de bedoeling dat je dan werkt. Deelnemen aan meetings is dus geen goed idee als je wil deconnecteren. Mijn belangrijkste raad? Zorg dat je duidelijke afspraken maakt met je team voor je op verlof vertrekt. Daarin kan je aangeven welke meetings overgenomen moeten worden, wie jouw taken overneemt in je afwezigheid én, enkel als je dat zelf wil, voor welke uitzonderlijke zaken collega’s jou wel mogen opbellen. Zo kan je met een gerust gemoed op vakantie vertrekken.”
Na de vakantie…
Uit de bevraging blijkt dat 22,8% meer stress heeft dan gewoonlijk wanneer ze terugkeren uit vakantie. 19,9% zegt dat ze op voorhand, voor ze terugkeren naar de werkvloer, ook al stress hebben wanneer ze nadenken over het vele werk dat zich heeft opgestapeld. Nog zegt 16,3% dat het weken duurt voor ze opnieuw in hun normale ritme zijn.
“Ook hier kan een goede voorbereiding wonderen doen. Enerzijds kan je vragen aan collega’s om bepaalde dringende taken over te nemen zodat er geen hele hoop werk op je ligt te wachten wanneer je terugkeert. Anderzijds is het goed om kort na je vakantie een periode in je agenda te blokkeren waarop je geen meetings hebt. Tijdens deze periode kan je dan je mailbox bijwerken en in contact komen met collega’s en leidinggevenden zodat zij je kunnen bijpraten. Wat is er gebeurd? Wat heb je gemist? Pas daarna kan je dan weer écht operationeel aan de slag”, besluit Evy Sadicaris.
Recht op deconnectie
Last but not least is er natuurlijk wel de recente wetgeving rond deconnectie waar werkgevers, leidinggevenden en medewerkers (in bedrijven met meer dan 20 werknemers) rekening mee moeten houden. “Het recht op deconnectie is het wettelijk recht om offline of onbereikbaar te zijn buiten de werkuren. Je werkgever mag je dan ook niet meer contacteren tenzij er onvoorziene of specifieke omstandigheden zijn die niet kunnen wachten. Die omstandigheden en praktische voorwaarden moet de werkgever in een cao of in het arbeidsreglement laten vastleggen. De richtlijnen moeten op een objectieve manier stellen wanneer de werkgever wel of niet het recht heeft om een medewerker na de werkuren nog te storen. Je mag dit wel niet zien als strikte ‘niet storen’-richtlijnen, maar eerder als een kader voor flexibele en realistische werkafspraken.”
Bron: Liantis