NL | FR | LU
Peoplesphere

Creativiteit en collectiviteit gaan hand in hand

Studio 100 is een Belgisch bedrijf dat populaire tv-programma’s maakt en vijf pretparken en live-entertainment beheert. Hilde Ryken staat er sinds maart vorig jaar aan het hoofd van het HR-departement. Zij spreekt met ons graag over de solidariteit en collectiviteit binnen het bedrijf, dat zijn namelijk zaken die cruciaal zijn in de wereld van de creativiteit.

We beginnen met wat achtergrond. In 1996 besloten Danny Verbiest, Gert Verhulst en Hans Bourlon hun eigen bedrijf, Studio 100, op te richten. Oorspronkelijk nam het bedrijf enkel de productie van Samson en Gert op zich, maar al snel werd er gewerkt aan een eerste eigen productie. Dit werd Kabouter Plop. Stap voor stap groeide het bedrijf tot de multinational die het vandaag is.

Studio 100 is een naam die alle Vlamingen kennen. We zijn een bedrijf dat kinderen gelukkig probeert te maken. Maar niet alleen kinderen: naast de klassieke pretparken en TV voor kinderen zijn we vijf jaar geleden ook gestart met het NJAM-verhaal, waarmee we mensen gelukkig willen maken met lekker eten. We proberen zo in feite de hele populatie te bereiken en een glimlach te toveren op elk gezicht.

HR Manager Hilde Ryken werkt al heel haar professionele leven in de human resources. “Voor ik hier als HR Director begon, was ik HR Director voor Plopsa. Daarvoor heb ik verschillende HR-functies in verschillende bedrijven uitgeoefend.”

Familiale sfeer en het Wij-gevoel

Typerend aan Studio 100 is de familiale stijl. “Hoe groot we ook worden, de familiale cultuur die we hebben, moet blijven leven. We zijn groot en internationaal, maar we proberen niet te veel hiërarchische lagen te hebben. Of mijn deur nu openstaat of niet, mensen mogen altijd naar me toe komen met vragen of problemen. Dat kan trouwens ook bij Gert, Hans of Anja, de CEO van Studio 100 Benelux. Alle medewerkers weten dat en appreciëren het ook.”

Om die familiale stijl te behouden, wordt er van bij de rekrutering al gelet op het aspect solidariteit: “Alle werknemers moeten ook het DNA van Studio 100 hebben (zie kader). Als we mensen zoeken, moeten ze voldoen aan al onze waarden. Je ziet ook dat alle mensen heel enthousiast zijn, ze gaan ervoor. Iemand zei ooit tegen me: ‘als je bij Studio 100 werkt, maak je je zorgen. Je bekommert je om het bedrijf.’ Dat is het ‘wij’-gevoel. Dat merk je bij iedereen hier, zowel bij de boekhouding als bij HR als bij de creatieve departementen. Iedereen werkt op een solidaire manier samen. Tijdens het K3-verhaal vorig jaar werd in maart aangekondigd werd dat de fakkel werd doorgegeven. Tot de dag ervoor wist slechts een handvol mensen wat er ging gebeuren. We hadden al een heel plan gemaakt voor 2016. Als dan ineens ons hoofdmerk aankondigt dat de fakkel doorgegeven wordt, is dat wel even een schok en wordt het spannend. Heel het bedrijf springt dan mee op de kar. Budgeten moeten aangepast worden, vanuit HR moeten we de juiste mensen gaan zoeken om het hele verhaal te begeleiden, de creatieve departementen werken er hard aan mee. ‘Wie wordt de nieuwe K3’ was iets wat iedereen hier volgde. Trouwens, op 8 mei doet de ‘oude’ K3 een laatste show, het volledige personeel zal dan ook aanwezig zijn. Ook dat toont aan dat iedereen heel hard meeleeft in dat verhaal.”

Lees het volledige artikel in uw Peoplesphere nr° 103! Nog niet geabonneerd? Klik hier! 

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.