NL | FR | LU
Peoplesphere

Generatie Z is phygital (physical + digital)

Maar liefst de helft van de Belgische 16-tot 21-jarigen heeft plannen om ooit een eigen bedrijf te starten of om als zelfstandige aan de slag te gaan. Hun ambitie beschouwen ze als hun belangrijkste troef op de arbeidsmarkt en daardoor hechten ze ook minder belang aan vakantiedagen en salaris dan de oudere generaties. Generatie Z is phygital (physical + digital) en verkiest een fysieke face to face aanpak in combinatie met het digitale aspect tijdens de zoektocht naar een job.

Dat blijkt uit onderzoek van rekruteringsspecialist Accent Jobs in samenwerking met trendbureau Trendwolves en het internationale onderzoeksbureau Advent Consulting.

Bouwen op de sterkte van elke generatie

Op de vraag ‘Ben je van plan om ooit een eigen bedrijf te starten of als zelfstandige te werken?’ antwoordt 50% van generatie Z volmondig ja. Slechts 7% sluit het idee volledig uit. Bij generatie X (36-49 jarigen) overweegt slechts 20% van de respondenten om een eigen zaak te starten of zelfstandige te worden. Net geen 40% sluit het uit. Het verschil tussen de generaties is opvallend.

Voor het eerst in de geschiedenis zijn 5 verschillende generaties tegelijk aanwezig op de werklvoer. Dit is een erg interessant gegeven. Volwassenen van generatie X vinden hard werken belangrijk en hebben deze visie doorgegeven aan hun kinderen uit generatie Z. Deze jongeren zijn ambitieus, maar om hun potentieel volledig tot zijn recht te laten komen hebben ze autonomie en betekenis nodig in hun job. generatie Z wil horizontale relaties in plaats van logge pyramidestructuren en laat werk en privé naadloos in elkaar over lopen.” Heel verschillend, maar toch functioneren beide generaties tezamen op de werkvloer: “Generatie Z is op zoek naar mentors om hun te begeleiden en generatie X ontvangt ambitieuze jongeren met open armen om hun opgebouwde kennis en ervaring te delen. Daartussen zit Y (22-35 jarigen), een generatie van compromissensluiters”, klinkt het.

Verder: “Bij de jongeren van Generatie Z staat ondernemerschap veeleer voor een state-of-mind dan een carrièrekeuze. Zij zijn de jonge wolven die collectieve start-ups uit de grond zullen stampen. Het verbaast dan ook niet dat jongeren hun ambitie als belangrijkste troef op de arbeidsmarkt zien.”

Meer ambitie, minder vakantie

Iets minder dan de helft van de respondenten uit generatie Z (44%) vindt ambitie zijn belangrijkste troef bij het zoeken naar een job. Dat percentage daalt naar 32% bij generatie Y en 19% bij generatie X. Door hun ambitie hecht de Belgische jeugd ook minder belang aan vakantiedagen (generatie Z: 18%) dan de oudere generaties (Y: 27% / X: 30%). “Rekening houdend met ons trendonderzoek verwachten we dat generatie Z de perceptie van vakantie zal veranderen. Vanuit de Intox-Detox trend zal er ook rekening moeten gehouden worden met hackatons, waarbij jongeren 3 dagen non-stop naar een climax of deadline toe werken om dan de rest van de week helemaal te ontkoppelen.

Gen X zijn internet immigrants en Gen Z zijn digital natives. Van deze laatste zou je verwachten dat ze dan ook een volledig digitale mind-set hebben. Het onderzoek toont aan dat dit niet volledig waar is. Fysiek contact vindt generatie Z namelijk nog steeds heel waardevol, bijvoorbeeld op belangrijke momenten, zoals bij het zoeken en vinden van een job. Zo blijkt dat bijna bijna de helft van generatie Z-respondenten nog steeds langs een uitzendkantoor gaat tijdens de jobzoektocht, tegenover slechts 1 op 4 respondenten uit generatie Y.

Jongeren maken meer gebruik van rekruteringskantoren dan ouderen omdat ze op zoek zijn naar coaching en omdat hun competenties volledig willen benutten. Daarnaast kiezen jongeren voor recruteringskantoren omdat ze in contact willen gebracht worden met bedrijven die hun waarden en normen delen. “In een situatie van economische groei, een lage werkloosheid en een duidelijke demografische evolutie moeten arbeidsbureaus rekening houden met de phygital manier van zoeken van generatie Z waarin kandidaten zelf de bedrijven gaan kiezen waarvoor ze willen werken, in plaats van andersom.”

De toekomst is phygital

Vandaag houdt phygital zijn een grote uitdaging in: het gaat om het compleet in elkaar overvloeien van het digitale en het fysieke, zodat je als gebruiker niet meer moet nadenken waar het ene ophoudt en het andere begint. We moeten blijven werken aan een phygital aanpak om de beste kandidaten uit generatie Z aan te trekken.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.