De werkgevers kunnen absoluut geen begrip opbrengen voor de stakingsactie van de vakbonden. Actie voeren terwijl de onderhandelingen volop lopen en er constructieve voorstellen op tafel liggen is niet correct. Dat zegt Federgon, de federatie van HR-dienstverleners, die onder meer de dienstenchequesector vertegenwoordigt.
“Tot nu toe is er constructief onderhandeld en hebben we nauwgezet de gezamenlijk afgesproken onderhandelingskalender gevolgd”, bevestigt Ann Cattelain, CEO van werkgeversfederatie Federgon. “Wij zijn dan ook ontgoocheld over de houding van de vakbonden. Er liggen vandaag voldoende bouwstenen op tafel om tot een evenwichtig akkoord te komen, in het voordeel van de huishoudhulpen. Zeker als we vergelijken met andere sectoren die recent een sectorakkoord hebben afgesloten, sterkt ons dat in de overtuiging dat we als werkgevers ernstige voorstellen hebben gedaan. Ik denk hierbij aan de maximale invulling van de loonmarge die meteen op tafel werd gelegd en die zelfs retroactief tot 01/01/21 zou worden toegepast. Iedereen weet intussen dat de meeste dienstenchequebedrijven het financieel uitermate moeilijk hebben, zeer velen onder hen zijn zelfs verlieslatend.”
Federgon stelt dat de vakbonden in dit dossier partners zouden moeten zijn om te ijveren voor een duurzaam financieringsmodel voor de sector. Een financieringsmodel dat de sector een toekomstperspectief geeft en de huishoudhulpen ten goede komt. “Ondanks de inspanningen die het beleid in dit dossier reeds heeft gedaan, is dit vandaag niet voldoende om aan de hoge eisen van de vakbonden tegemoet te komen”, herhaalt Ann Cattelain. “Wij herhalen onze oproep aan de overheid om de prijs van de dienstencheque voor de klant te verhogen en de sector op die manier extra te financieren. Enkel zo kunnen in de toekomst nog gedragen sectorakkoorden worden afgesloten.”
Bron: Federgon