NL | FR | LU
Peoplesphere

Digital Detox in bedrijven

De veranderingen van de werkwereld en van de bedrijven worden steeds extremer. De digitalisatie van onze werktuigen en omgevingen is hierbij geen uitzondering. Iedereen is met iedereen verbonden, we verdrinken zelfs bijna in informatie en berichten. Uiteraard heeft dit zijn weerslag op onze concentratie.

Bovendien heeft het feit dat we constant met iedereen in contact staan een erg negatieve invloed op onze face-to-face interactie met de collega’s! We zijn misschien te ver gegaan op vlak van digitale verbindingen en worden we nu geconfronteerd met de nadelige gevolgen…

Een logisch gevolg hiervan is dat steeds meer bedrijven hun werknemers aanmoedigen om hier tegenin te gaan. Ze raden hen zelfs aan zich niet op de digitale platformen te wagen buiten de “normale” uren. We kunnen ons echter wel afvragen of er achter deze maatregelingen niets meer schuilt. Willen deze bedrijven echt een “gulden middenweg” tussen het professionele- en privéleven bevorderen? Of doen ze het eerder zodat ze in geen geval verantwoordelijk gesteld worden indien één (of meerdere) van hun werknemers te kampen krijgt met een burn-out?

De volgende stap die zich langzamerhand aan ons voordoet is de zogenaamde digital detox. Zware problemen vragen namelijk om zware maatregelingen! En trouwens, waarom ook niet? Tenslotte leiden we bijna allemaal aan een soort van “digitale verslaving”… We willen trouwens wedden dat er heel binnenkort een overvloed aan initiatieven, workshops en seminaries die digital detox promoten op de markt zal komen. We zullen onze smartphones begraven onder de wortels van een grote boom, of tenminste, we zullen dit tijdens het weekend doen. We verbreken de duizenden digitale verbindingen met de virtuele wereld die aan een stuk door ons dagelijkse leven beïnvloeden. We zullen enkele uren of misschien wel dagen wegblijven van de sociale media, want waar dienen die eigenlijk voor, als het niet is om te tonen aan anderen dat we nog leven, en hoe fantastisch ons leven wel niet is.

Nu we de eerste paniekgolf hebben overleefd: wat zouden we kunnen verwachten van een digital detox binnen een bedrijf? Het eerste onmiddellijke resultaat: werknemers spreken weer met elkaar! Niet via email, telefoon of eender welk platform van sociale media, maar in het echt. De tweede mogelijke impact is dat het gevoel van tijd en snelheid kan veranderen. Werknemers zijn minder gehaast, voelen minder druk om onmiddellijk te antwoorden of te reageren. Ze krijgen tijd om na te denken. Tenslotte nog een derde belangrijk gevolg: we vinden opnieuw onze levenslust en energie, om vol creativiteit en vernieuwende ideeën aan de slag te gaan.

U kunt nu wel zeggen dat dit naïef is, en helemaal los is van de wereld van vandaag… Maar als er een kleine kans bestaat dat de digital detox ons een beetje ademruimte kan geven en een beetje kan doen ontspannen voor we ons opnieuw in deze drukke wereld wagen, waarom dan ook niet?

Jean-Paul Erhard

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.