Uit nieuwe berekeningen van AXA Partners Benelux blijkt dat zo’n 25-30% van de bijstandsgevallen die de afgelopen maanden werden behandeld, vermeden hadden kunnen worden met de juiste preventieve maatregelen. Van de 7000 dossiers die AXA Partners behandelde tussen juli en augustus, was 15% gelinkt aan een probleem met de batterij, en 33% had betrekking op panne.
“We zien dat de elektrificatie van ons wagenpark zich ook doortrekt in bijstandsdossiers. We zien opvallend meer gevallen van batterij- of oplaadproblemen gelinkt aan elektrische of hybride auto’s. Daarnaast merken we ook dat autobestuurders nog te weinig aan de slag gaan met preventieve maatregelen om hun auto te beschermen tegen panne of andere problemen,” zegt Aurélie Neufkens, Chief Operating Officer bij AXA Partners Benelux.
Preventie blijkt minder prioritair voor de autobestuurder
Hoewel een ongeluk onderweg iedereen kan overkomen, berekende AXA Partners Benelux dat 25 tot 30 procent van de bijstandsgevallen voorkomen had kunnen worden met de juiste preventieve maatregelen. Van de 7000 dossiers die het afgelopen maanden behandelde, zijn dat omgerekend zo’n 2100 gevallen. De verzekeraar ziet daarnaast ook dat klanten die regelmatig preventieadvies ontvangen, gaande van pushmeldingen tot seizoensgebonden controleherinneringen, 10 tot 15% minder bijstandsoproepen per jaar doen.
AXA Partners Benelux dook in de cijfers van afgelopen zomer en zo’n 7000 dossiers hadden betrekking tot voertuigen die onderweg bijstand nodig hadden. 28% had betrekking op een ongeval, 15% was gelinkt aan een probleem met de batterij, 22% had een lekke band en 33% stond in panne. De resterende 2% ging over verloren sleutels, een tekort aan brandstof en diefstal.
Elektrificatie zet zich door in bijstandscijfers
In België is een duidelijke mobiliteitsevolutie aan de gang. Enerzijds versnelt de elektrificatie met steeds meer nieuwe elektrische of hybride autoverkopen, voornamelijk in stedelijke centra zoals Brussel, Antwerpen en Gent. Anderzijds denken jongere generaties duidelijk anders over mobiliteit. Ze hechten minder belang aan het bezitten van een eigen auto en staan positief tegenover gedeelde oplossingen zoals autodelen, deelfietsen en e-scooters.
“We zien dat ook in de bijstandscijfers. We zien opvallend meer gevallen van batterij- of oplaadproblemen gelinkt aan elektrische of hybride auto’s. Die verschuiving biedt dus wel wat uitdagingen, maar ook kansen voor verzekeraars. Er is nood aan meer flexibele verzekeringsoplossingen die inspelen op de groeiende vraag naar gedeelde en multimodale mobiliteit”, aldus Aurélie Neufkens, Chief Operating Officer bij AXA Partners Benelux. “We verwachten dat mobiliteit in België zal blijven evolueren naar elektrificatie en diversificatie. Het aantal elektrische en hybride auto’s zal verder toenemen, micro-mobiliteit en gedeelde voertuigen zullen terrein winnen, en seizoensgebonden reispatronen zullen de vraag naar hulpverlening blijven beïnvloeden. Deze evolutie brengt onvermijdelijk nieuwe soorten risico’s en assistentiegevallen met zich mee, van laadstoringen tot overbelaste caravans. Die uitdagingen gaan we de komende jaren steeds meer het hoofd moeten bieden.”
Bron: Axa Partners