NL | FR | LU
Peoplesphere

Helft HR-managers zit niet op LinkedIn

Sociale media is de dag van vandaag niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Toch is bijlange niet iedereen ervan overtuigd dat sociale media nuttig is, en hebben dus consequent ook geen account. Een onderzoek van Kluwer zou enige duidelijkheid moeten scheppen.

De grote drie

Werpen we een blik op de grote drie – Facebook, LinkedIn en Twitter – dan is Facebook zonder twijfel het populairste medium. Zes op de tien medewerkers zeggen een Facebook-account te hebben waarop ze berichten lezen (33,7%) of berichten posten en aan discussies deelnemen (26,1%). Bij zowel HR-professionals als leidinggevenden daalt die actieve aanwezigheid naar ongeveer 50 procent.

Facebook mag dan populair zijn, het is van de drie ook het minst professionele netwerk. Leuk om te sharen met je vrienden, maar vanwege de vaak zeer persoonlijke info minder aangewezen om daar ook je baas bij te betrekken.

Opvallender is de grote afwezigheid op LinkedIn. Veel leidinggevenden (43,8%), medewerkers (57,7%) en HR-professionals (40,9%) hebben geen account op deze netwerksite die als de ‘meest professionele’ omschreven wordt. Reken daar per doelgroep nog 15 procent bij die wel een account heeft maar de site amper bezoekt en we kunnen stellen dat meer dan de helft van de Belgische werknemers LinkedIn niet of nauwelijks kent en gebruikt. Van de HR-professionals zegt 8,8 procent berichten te posten en aan discussies deel te nemen op LinkedIn. Bij leidinggevenden is dat 5,2 procent, bij medewerkers 3,4 procent.

De grote onbekende is echter Twitter. Drie kwart van 5.474 respondenten zegt geen Twitter-account te hebben. Nog eens 10 procent zegt wel een account te hebben maar de site amper of nooit te bezoeken, wat de uiteindelijke Twitterclub wel heel klein maakt.

Onbekend is onbemind

Dat onbekend onbemind maakt, blijkt uit de aan-, of beter gezegd, afwezigheid van sociale media in het leeraanbod binnen organisaties. Niet meer dan 6,3 procent van de bevraagde HR-professionals en leidinggevenden zegt dat zij leren via sociale media aanbieden aan hun medewerkers. Voor zo’n trending topic, om in het jargon te blijven, is dat een ronduit mager resultaat.

Maar de HR- en opleidingsverantwoordelijken verwachten verandering. 37,9 procent voorspelt dat het belang van sociale media als leerkanaal zal toenemen. 29,3 procent wil het komende jaar onderzoeken of en hoe toepassingen als LinkedIn-groepen en Yammer kunnen worden ingezet voor opleiding en ontwikkeling.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.