NL | FR | LU
Peoplesphere

Inflatie van functietitels: nieuw coping mechanisme bij werkgevers om aantrekkelijker te worden?

Terwijl de inflatie de afgelopen maanden hoog is opgelopen, lijkt een ander gebied ook door deze trend te worden beïnvloed: de functietitels van werknemers. Marie-Astrid Carlier, Associate Director bij staffing specialist Walters People, legt uit.

Volgens een analyse van meer dan 2 miljoen advertenties in de tech-sector door Datapeople, hebben recruiters sinds 2019 hun gebruik van de titel “Lead” verdrievoudigd voor jobs die bedoeld zijn voor jonge professionals. Tegelijkertijd is het gebruik van het woord “Junior” in advertenties gehalveerd. “Inflatie van functietitels is de tendens die bedrijven al enkele jaren hanteren om hun werknemers hoogstaande, imposante titels aan te bieden… zonder enige echte impact op de taken, de carrièreontwikkeling of zelfs het salaris,” legt Marie-Astrid uit.

Waarom passen organisaties functietitel-inflatie toe?

Door functietitels op te blazen kunnen organisaties in de eerste plaats proberen hun imago geloofwaardiger te maken voor hun klanten en partners. Vorig jaar merkte de Financial Times bijvoorbeeld op dat een van ’s werelds grootste auditkantoren duizenden van zijn werknemers tot partner had gepromoveerd (zonder hen aandelen of een hogere winstdeling te geven) en dat een grote Amerikaanse bank meer dan tienduizend “Vice Presidenten” telde.

“Naast deze schijn van geloofwaardigheid zouden de nieuwe functietitels bedrijven in staat stellen om een beperkte doorgroeimogelijkheden of een ontoereikend salaris te compenseren. De naam van de functie zou een bijkomend middel worden om loyaliteit op te bouwen in een extreem krappe arbeidsmarkt, waar het kleinste detail telt. Door een mooi visitekaartje te beloven, denken organisaties aantrekkelijker te worden voor kandidaten. Ze scheppen hierbij de verwachting van uitdagende verantwoordelijkheden en stimulerende projecten.”

Welke problemen ontstaan er door de inflatie van functietitels?

Hoewel het vervangen van de functietitel “Receptionist” door “Directeur van de eerste indruk” op het eerste gezicht een goede zaak lijkt, kan het in feite een negatieve invloed hebben op de carrièreontwikkeling, zowel bij professionals als bij organisaties. Datapeople merkt op dat als de term ‘Senior’ verkeerd wordt gebruikt, het aantal geschikte sollicitaties met 39% kan dalen:

  • De minst ervaren kandidaten zouden zichzelf als onvoldoende gekwalificeerd voor de job beschouwen, zelfs als ze over de juiste vaardigheden zouden beschikken;
  • Kandidaten met uitgebreide ervaring zouden worden ontmoedigd door een functie onder hun niveau.

“Dit probleem wordt weerspiegeld bij professionals: kandidaten met een functietitel die veel hoger is dan hun werkelijke vaardigheden zullen niet in staat zijn om hun carrièrepad voldoende te onderbouwen tijdens een sollicitatiegesprek, en kunnen daardoor moeite hebben om de gewenste job te krijgen”, waarschuwt Marie-Astrid. Er zijn twee kanten aan het verhaal:

  • Aan de éne kant zien we de professional, die het prestige van zijn of haar titel niet wil verliezen;
  • Aan de andere kant is er de organisatie die moeite zal hebben om het verband te zien tussen de titel en de echte vaardigheden van de kandidaat.

Wat ligt er aan de basis van functietitel-inflatie?

De wildgroei aan functietitels vindt plaats op een moment dat bedrijven grote inspanningen moeten leveren om zich aan te passen aan de verwachtingen van professionals uit de meest recente generaties, zonder dat ze daar per se de middelen voor hebben in de vorm van salaris.

De jongere generaties hebben nieuwe ambities, die managers soms moeilijk kunnen begrijpen. Ze hechten belang aan andere thema’s en hebben andere werkgewoonten dan hun voorgangers. Alles lijkt bovendien sneller te moeten gaan: uit een onderzoek van JobSage in 2022 bleek dat 58% van de werknemers van deze generatie verwacht elke 18 maanden promotie te maken, tegenover 20% van de babyboomers.

“De inflatie van functietitels lijkt een poging van de bedrijfswereld om zich aan te passen aan verwachtingen die ze soms nog moeilijk kan vatten. Wie niet waagt, niet wint,” besluit Marie-Astrid.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.