Om zicht te krijgen op de impact van nieuwe technologieën en van Industry 4.0 op de maakindustrie voerde PwC België, in samenwerking met Flanders Make, een breedvoerig onderzoek uit. Uit dit onderzoek blijkt vooral dat de maakbedrijven in Vlaanderen klaar zijn voor de transformatie als gevolg van Industry 4.0, maar zich wel bezorgd tonen over de vraag of ze de juiste talenten zullen kunnen aantrekken.
Het is de eerste keer dat in België dergelijk diepgaand onderzoek gedaan werd naar de impact van Industry 4.0, de vierde industriële revolutie die enkele jaren geleden is ingezet. Het onderzoek gebeurde op basis van diepte-interviews bij 30 ondernemingen, die samen een omzet hebben van 16,4 miljard euro en meer dan 33.000 mensen tewerkstellen. Uit de antwoorden blijkt dat 93% van de respondenten erkent dat Industry 4.0 een aanzienlijke transformatie van hun business inhoudt en voor betere resultaten kan zorgen. Zo verwachten ze door de technologische vernieuwingen de kosten elk jaar met gemiddeld 2,5% te kunnen terugdringen, en verwachten ze een jaarlijkse verhoging van de efficiëntie met 2,4%. Dat kan onder meer door data vanuit de onderneming, die kunnen verzameld worden door sensoren en ERP-systemen, te combineren met informatie die afkomstig is van andere partners uit de waardeketen.
Transformatie als gevolg van Industry 4.0 is al volop bezig
De resultaten van het onderzoek bevestigen alvast ook dat geen enkel industrieel bedrijf het zich kan veroorloven om geen rekening te houden met de fundamentele veranderingen als gevolg van Industry 4.0. “Bij onze maakbedrijven staat de digitale transformatie hoog op de agenda”, zegt Peter Vermeire, Partner bij PwC België. “83% is actief aan het bekijken hoe ze het concept Industry 4.0 kunnen implementeren in hun business- en operationele strategie, al verwijzen ze zelf niet altijd expliciet naar het begrip Industry 4.0. De helft van de bedrijven waarmee we hebben gepraat heeft de belangrijkste strategische actiepunten uitgezet, en 86% vindt dat ze zeker op gelijke voet staan met hun concurrenten of zelfs voorsprong hebben als het gaat over Industry 4.0.”
Vooral bekommerd om menselijke dimensie
Opvallend in het onderzoek is dat de maakbedrijven zich vooral bezorgd tonen om de menselijke kant van Industry 4.0. Niet alleen omwille van de invloed die het concept zal hebben op de jobs van arbeiders en bedienden, maar vooral omwille van de vrees dat ze onvoldoende digitaal talent zullen vinden. “Om het ritme van de zeer snel evoluerende technologieën te kunnen volgen, is er sterke behoefte aan samenwerking tussen bedrijfstakken, open innovatie en het delen van kennis,” zegt Dirk Torfs, CEO van Flanders Make. “Bedrijven beschikken weliswaar over talentvolle medewerkers, maar omdat de nieuwe technologieën en toepassingen elkaar zo snel opvolgen, hebben bedrijven nog meer digitale expertise nodig om de bestaande capaciteiten te versterken en uit te breiden. Levenslang leren wordt meer dan ooit een noodzaak.” Precies om bedrijven te helpen bij het uitbreiden van hun digitale expertise reiken PwC België en Flanders Make in deze studie ook een blauwdruk aan om echte digitale industriële ondernemingen uit te bouwen.