Werkgevers die maandelijkse aangiften doen voor medewerkers met tijdelijke werkloosheid, deeltijdse arbeid met inkomensgarantie, activeringsuitkeringen, jeugd- of seniorvakantie doen dat vanaf 1 januari 2016 volledig elektronisch. De papieren aangifte verdwijnt.
De informatiestroom voor sociale risico’s op het vlak van werkloosheid wordt steeds verder gemoderniseerd. De maandelijkse aangifte van loon en prestaties gebeurt daarom vanaf 1 januari 2016 verplicht elektronisch voor situaties van:
– Tijdelijke werkloosheid;
– Deeltijdse arbeid met inkomensgarantie;
– Activeringsuitkeringen;
– Jeugd- of Seniorvakantie.
De maandelijkse aangifte van loon en prestaties vormt de basis voor de berekening van de uitkering. De werkgever of diens gemandateerde kan de informatie online doorgeven via de toepassing ASR (Aangifte Sociaal Risico) op de portaalsite van de sociale zekerheid. De elektronische aangifte bestaat al enkele jaren en wordt nu veralgemeend voor alle werkgevers. Dit betekent dat de RVA een aantal papieren aangifteformulieren niet langer zal aanvaarden voor de aangiftes vanaf 1 januari 2016.
Voor de werknemer biedt de elektronische aangifte enkele belangrijke voordelen. De papieren aangifte werd uitgereikt door de werkgever aan de werknemer, die deze binnengebracht bij zijn of haar uitbetalingsinstelling, om te worden verwerkt door de RVA. Het risico op vertraging, verlies of beschadiging van het document was niet denkbeeldig. Dankzij de elektronische aangifte moet de werknemer zich niet meer verplaatsen, is er geen risico meer op verlies of beschadiging en verlopen de administratieve verwerking en de uitbetaling een stuk sneller.
In geval van tijdelijke werkloosheid of deeltijdse arbeid moet de werknemer wel nog steeds zijn of haar persoonlijke controlekaart invullen en binnenbrengen bij de uitbetalingsinstelling.
Werkgevers kunnen ook de initiële aanvraag van het recht op uitkering wegens volledige werkloosheid, tijdelijke werkloosheid, deeltijdse arbeid, jeugd- of seniorvakantie nu al elektronisch doen. Deze aangiften zullen verplicht elektronisch worden vanaf 1 januari 2017.