Een medewerker die zijn hele leven lang bij hetzelfde bedrijf werkt, is vandaag een zeldzame vogel. Om de paar jaar veranderen mensen van werk om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Dat wéten we. Maar hoe zorgen we er dan voor dat die medewerker in ons bedrijf een zo goed mogelijke tijd beleeft? Alles staat of valt met de onboarding…
De eerste indruk is dus o zo cruciaal. Deze bepaalt in feite de volledige relatie. Deskresearch van onze redactie toont aan dat een slecht verlopen eerste werkdag in 4% van de gevallen de belangrijkste reden is om de organisatie te verlaten. Bij onboarding bestaan er dus een hoop valkuilen. Onrealistische verwachtingen, te hoge druk, weinig begrip en aandacht… Er komt heel wat bij kijken.
Een geslaagde onboarding biedt tal van voordelen, waaronder:
– Stimuleren van de loyaliteit en betrokkenheid bij de organisatie
– Terugdringen van kosten en tijd voor het aantrekken en inwerken van een nieuwe medewerkers
– Nieuwe medewerkers functioneren sneller en beter in de functie
– Verlagen van de kans op voortijdig opstappen
– Sneller vaststellen wat de talenten zijn van de nieuwe medewerker en zorgen dat deze goed uit de verf komen
– Vergroten van loopbaankansen en interne samenwerking
– De organisatie wordt aantrekkelijker als werkgever
Hoewel de meeste bedrijven het belang van een geslaagde onboarding bedrijven, zien we in te veel organisaties dat er niemand formeel verantwoordelijk voor onboarding van nieuwe medewerkers. Is dat recruitment, de HR Business Partner of toch gewoon de manager? Meestal doen verschillende betrokkenen een ‘stukje’ waardoor het risico ontstaat de eerste dagen, weken en soms maanden van de felbegeerde nieuwe medewerker rommelig verlopen.
Ook de technologie wordt nog te weinig gebruikt bij onboarding. Waarom geen online communities creëren waarop de nieuwe (maar ook de oudere) medewerker terecht kan met zijn vragen? Waarom geen social media-achtig netwerk oprichten waarop men veel gemakkelijker feedback kan vragen en geven? De medewerker zal er meer van opsteken dan door even door een handboek van een honderdtal pagina’s te bladeren.
Wat zijn de do’s en don’ts op vlak van onboarding? Hoe kunt u van meet af aan werken aan een hogere retentie? Wie is er uiteindelijk verantwoordelijk voor wat? Lees hier alles over in uw Peoplesphere n°107!
Maïté Holvoet