Missen is menselijk… De media staan bol van de berichtgeving en de commentaren over Volkswagen. Moeten we vanuit een vakpublicatie als Peoplesphere nog een commentaar toevoegen aan de wijze woorden van alle commentatoren en opiniemakers? Misschien heeft u de problematiek nog niet vanuit de volgende invalshoek bekeken: missen is menselijk… Maar geldt die stelling ook voor de directie van een groot bedrijf?
“We hebben een vergissing begaan…”, aldus de directie van Volkswagen. Opeenvolgende jaren heeft het bedrijf niet alleen de autoriteiten, maar ook haar klanten, de media, haar leveranciers en last but not least haar eigen werknemers bedot en misleid. Maar het bedrog is aan het licht gekomen, volstaat het dan om een directeur naar voor te schuiven met een publieke bekentenis en ontslag?
De ethische dimensie van deze case is onbetwistbaar. Maar heeft deze affaire het bedrijf Volkswagen van de ene dag op de andere veranderd van een voorbeeldbedrijf op vlak van tewerkstelling en performance naar een groep leugenaars en dieven? Allicht niet, maar er zijn toch een aantal kanttekeningen te plaatsen.
We kunnen ons in het kader van het schandaal een belangrijke vraag stellen. Mag er dan geen ruimte zijn voor vergissingen? Ook voor het directiecomité, dat in dit geval wel een heel grote ‘vergissing’ heeft begaan? Het moderne people management, dat in steeds meer bedrijven als de norm genomen wordt, geeft werknemers meer ruimte om initiatief te nemen. Dit is echter niet mogelijk indien er niet ook ruimte gegeven wordt om vergissingen te maken, zonder onmiddellijke vergelding. Moet dit dan ook ook niet gelden voor de CEO? Denkt u er eens over na en aarzel niet uw visie met ons te delen! Mail naar redactie@peoplesphere.be.
Wat wij absoluut niet willen doen, is met de vinger wijzen. We willen veeleer oproepen tot een beetje geduld: er staat veel op het spel voor de directie van dergelijke bedrijven, zowel op commercieel als op milieuvlak. Laten we nu eens ambitieus zijn en in de plaats van ons op het negatieve te concentreren, proberen positieve lessen te trekken uit dit incident dat naar onze mening binnen een paar maanden in de vergeetput beland zal zijn.
Welke lessen kunnen dat zijn? Ten eerste krijgt Volkswagen nu de kans om opnieuw te werken aan de vertrouwensrelatie met andere partijen. Het zou ons niet verwonderen dat het merk sterker dan ooit uit deze crisis zal komen. Ten tweede is crisis de vroedvrouw van vooruitgang. Spijt hebben dient tot weinig of niets, men moet vooruitdenken om nieuwe normen en waarden aan te nemen die beter passen in de huidige maatschappij.
Jean-Paul Erhard