Meer gelijkheid tussen man en vrouw op de werkvloer, dat is de inzet van de Wo.Men@Work Award die JUMP jaarlijks uitreikt, samen met Coca-Cola European Partners. Sabine Sagaert van Cargill gaat dit jaar met de trofee aan de haal. Als verantwoordelijke voor de wereldwijde moutdivisie van de landbouwmultinational stelde ze een leiddinggevend team samen met meer dan de helft vrouwen. “Ik heb niet getwijfeld en ben volop voor diversiteit gegaan. Een aanpak die werkt én loont.”
In de Vlerick Business School Brussels werd vanavond de zevende Wo.Men@Work Award uitgereikt, als afsluiter van het Jump Forum. Dat forum is een jaarlijks evenement dat de gelijkheid tussen man en vrouw op het werk wil aanmoedigen en vrouwelijke carrières wil stimuleren. De Wo.Men@Work Award gaat elk jaar naar een leidinggevende die zich persoonlijk inzet voor een evenwichtige man-vrouwverdeling in de organisatie. Grégor Chapelle van Actiris en Alexander Von Maillot van Nestlé, de andere twee genomineerden, moesten daarbij de duimen leggen voor Sabine Sagaert, Managing Director Global Malt bij Cargill. Zij kroonde zich tot nieuwe ‘CEO-ambassadrice voor professionele gendergelijkheid’.
Een professionele jury én het publiek loofden haar enthousiaste engagement en vele initiatieven om een gezonde mix tussen mannen en vrouwen in het bedrijfsmanagement te stimuleren. Met een leidinggevend team dat voor 54% uit vrouwen bestaat – vergeleken met 20% in 2013 – heeft Sagaert dan ook een indrukwekkend parcours afgelegd. Ook startte ze in Cargill België een eigen ‘Women’s Network’ zodat vrouwen ervaringen konden uitwisselen en sterker zouden staan.
De laureate past ook helemaal in het thema van het Jump Forum dit jaar: “From good intentions to great performance: Putting gender equality at the heart of change.” Sabine Sagaert: “Om echt impact te kunnen hebben, moet diversiteit in het hart van de onderneming zitten. Specifieke programma’s rond gendergelijkheid zijn één ding, maar daarmee verander je een bedrijf niet. Bedrijfsleiders moeten zich er ook echt voor engageren, als je wil dat iedereen zijn stuk van het werk doet. Diversiteit mag niet louter een HR-topic zijn.”
Sabine Sagaert startte haar carrière bij Cargill in 2011, als hoofd van de Europese mouterijactiviteiten. Sinds midden 2015 is ze wereldwijd verantwoordelijk voor de mouterijen, leidt ze 18 fabrieken en waakt ze over een jaarproductie van ruim 2 miljoen ton mout. “Zelf heb ik altijd alle kansen gekregen om te groeien, eerst in de cementindustrie, later in de bierindustrie, toch twee mannelijke werelden. Dat heb ik mee te danken aan geweldige mentors die in me geloofden en me ruimte gaven. Toen ik bij Cargill begon, vond ik het mijn beurt om iets terug te doen.” Sabine Sagaert is, kortom, een voorbeeld van “leading by example”.
Waarom een Wo.Men@Work Award?
De Wo.Men@Work Award is aan zijn zevende editie toe, voor de vierde keer onder de vleugels van Coca-Cola European Partners, een onderneming waar het evenwicht tussen vrouwen en mannen geen leeg concept is.
Etienne Gossart, Country Director Belgium-Luxembourg Coca-Cola European Partners: “Coca-Cola is er voor iedereen, dat is één van de intrinsieke waarden van ons merk. En hetzelfde geldt ook voor onze teams waar we een evenwichtige man-vrouwverhouding aanmoedigen. Tegen 2025 streven we ernaar dat minstens 40% van onze managers en leaders vrouwen zijn. Daarom ondersteunen we JUMP’s Wo.Men@Work.”
Isabella Lenarduzzi, oprichtster en directrice van JUMP: “Pas als we ons bewust zijn van verschillen, kunnen we de tools en methodes voor loopbaanbeheer aanpassen om discriminatie te vermijden. Discriminatie gebeurt heel vaak onbewust. Durf je bedrijfscultuur onder de loep te nemen als je een echt goed beheer van alle talenten wil, anders zal geen enkele maatregel om gendergelijkheid te bevorderen een reële impact hebben.”