Neurowetenschappelijk onderzoek bewijst dat managers een rationele façade ophouden bij het gebruik van instrumenten voor strategische beslissingen. Ze missen een belangrijke factor, met name emotie. Gerard Hodgkinson van de Warwick Business School stelt dat het hoog tijd is om het belang van emoties op te waarderen en om instrumenten te bouwen die daar ook rekening mee houden.
Een team onder leiding van Professor Hodgkinson toonde aan dat emoties meespelen in het beslissingsproces van managers, ook al denken die dat ze nuchtere logica laten primeren. De meeste instrumenten en technieken waarmee managers nadenken over strategieën, vereisen dat ze systematisch kansen en bedreigingen identificeren, zonder emoties te laten meespelen. “Ze negeren daarbij de cruciale rol van emoties en dat creëert een rationale façade,” zo stelt Hodgkinson.
Het onderzoek daarentegen vertrekt van de premisse dat managers een emotionele reactie hebben op de strategische kwesties en dat die dus emotioneel geladen zijn. Dus ligt het voor de hand dat men in kaart brengt hoe beslissers die kwesties voorstellen in emotionele termen, eerder dan alleen maar in cognitieve termen.
Het team vroeg een steekproef van 26 Britse topmanagers uit vooral kmo’s om de strategische kwesties op te noemen waarover ze zich zorgen maakten voor hun eigen bedrijven. De onderzoekers haalden de 19 meest vermelde er uit en bekwamen op die manier een lijst met zaken als ‘beschikbaarheid van geschoolde werknemers in het Verenigd Koninkrijk’, ‘de redding van Europese banken’, ‘verhoogde inschrijvingsgelden aan universiteiten’, of ‘asielzoekers in Groot-Brittannië’.
Een tweede en vergelijkbare steekproef van managers werd vervolgens gevraagd om aan te geven hoe ze emotioneel stonden tegenover deze 19 kwesties en om die ook te scoren op een schaal van 16.
Als de managers objectief hadden nagedacht zoals men dat doet met klassieke analysetools, dan hadden ze die gelijk ingeschat, maar hun reacties varieerden aanzienlijk. Strategische kwesties worden dus niet op dezelfde uniforme en objectieve wijze ingeschat. “Wat sommige managers niet beroert, vervult anderen met onrust en wat sommigen gerust stelt, vervult anderen met een diepgaand gevoel van ongemak,” constateerde Dr Wright. “Aan de hand van gesofistikeerde statistische analysetechnieken identificeerden we subgroepen van managers met gelijkaardige percepties en overtuigingen, emotioneel gezien.”
Professor Hodgkinson ontwikkelde vervolgens een strategietool gebaseerd op het aangepaste repertoirerooster zoals men dat kent in de psychologie, waarmee managers hun emotionele respons in kaart kunnen brengen op kwesties die ze van strategisch belang achten voor hun business. “Managers moeten aanknopen bij hun emotionele kant,” stelt Hodgkinson. Ze moeten beseffen welke rol hun emotie speelt bij de manier waarop ze zich een mentaal beeld vormen van bepaalde zaken.
Emotionalizing strategy research with the repertory grid technique: Modifications and extensions to a robust procedure for mapping strategic knowledge published in Advances in Strategic Management