Alle filiaalverantwoordelijken van Lidl België en Luxemburg (dat zijn er 297) volgen de komende twee jaar een intensief en grootschalig ontwikkelingstraject op maat. Dit is nodig om hen te ondersteunen bij het beheren van de sterke toename in aantal klanten, personeelsleden en winkelprocessen.
Met 43.065 geplande trainingsuren wordt Talent@Lidl, zoals het programma heet, de grootste personeelsinvestering voor Lidl in haar BeLux-geschiedenis.
De reden voor deze personeelsinvestering is het feit dat Lidl de voorbije jaren sterk gegroeid en veranderd is. De winkelketen introduceerde namelijk verschillende vernieuwingen, die wel aanslaan bij de Belgische klant, maar uiteraard ook de winkelorganisatie complexer maken. Bovendien wijzigde er ook fysiek en organisatorisch heel wat: er kwam een nieuw winkelconcept, het backoffice- en bestelsysteem veranderde én de winkeloppervlakte steeg met gemiddeld 17 procent. Dat alles leidde tot 32 procent meer medewerkers, oftewel 1.483 collega’s erbij.
Om deze ingrijpende veranderingen verder in goede banen te leiden, komen er ontwikkelingstrajecten voor alle 297 winkelverantwoordelijken. “Dit is zonder twijfel het grootste ontwikkelingsverhaal ooit bij Lidl in België en Luxemburg. Maar het is dan ook zo cruciaal om onze winkelverantwoordelijken met onze grotere winkels te leren omgaan. Waar we vroeger teams hadden van gemiddeld 10-12 medewerkers, zijn vandaag winkels met 20-25 personeelsleden lang geen uitzondering meer. Dat vraagt een andere aansturing. Voor onze klanten is het belangrijk dat ze worden onthaald door een ploeg met teamgeest in een supermarkt die uitnodigt tot winkelen. Daarvoor rekenen we op de gedrevenheid en de managementcapaciteiten van onze filiaalverantwoordelijke”, licht woordvoerder Pieterjan Rynwalt toe.
De functie moet immers mee groeien. “Bij onze huidige winkelverantwoordelijken ligt de nadruk op uitvoerende taken, vandaar dat we willen dat ze zich ontwikkelen tot een echte filiaalmanager. Bij die toekomstige filiaalmanagers willen we die uitvoerende taken inperken, waardoor er meer tijd vrijkomt om zich bezig te houden met leidinggevende taken zoals het aansturen en motiveren van een team. Ook willen we hen stimuleren om nog meer verbanden te zien tussen hun keuzes qua winkelorganisatie en de impact daarvan op de cijfers – en er uiteraard dan ook naar te handelen”, klinkt het. “En we zijn ervan overtuigd dat er heel wat potentieel zit in onze huidige groep van winkelverantwoordelijken. Vandaar ook de naam van het project: Talent@Lidl. Om alle verantwoordelijken de kans te geven om zich te ontwikkelen naar de functie van filiaalmanager, zal de er komende maanden intensief gewerkt worden. Eerst door tijdens een ontwikkelingsdag te kijken waar ze vandaag staan en vervolgens door ze, op basis daarvan, een traject op maat aan te bieden. Dankzij die extra omkadering gaan onze mensen beter uitgerust zijn om de taken op te nemen, wat voor hen het werken aangenamer zal maken.”
De eerste ontwikkelingsdagen vinden plaats in mei. Iedereen die na de ontwikkelingsdag of reeks trainingen aantoont dat hij of zij klaar is om de functie van filiaalmanager op te nemen, mag de nieuwe functietitel opnemen. In de toekomst zal Lidl enkel nog filiaalmanagers aanwerven als winkelverantwoordelijke.