multiPHARMA, het grootste apothekennetwerk in België, en dochterbedrijf iU, parapharmacie-shops, doen een beroep op Oracle voor de professionalisering en automatisering van hun HR-processen. De oplossing wordt breed ingezet voor alle fasen van het HR-proces. Dankzij de automatisering van een groot deel van de HR-administratie, geeft dit de 1.900 medewerkers van het bedrijf via een ‘self-service’-model toegang tot hun eigen data en opleidingen. De digitalisatie en automatisering van de HR-processen moeten gekaderd worden in het transformatieproces van het gehele bedrijf.
“multiPHARMA is de laatste jaren namelijk sterk gegroeid,” legt Tanguy Hermanns, HR Manager Service Center, uit. “We zijn gestart in een KMO-structuur. Nu ons bedrijf 1900 medewerkers telt, is het onmogelijk om dat nog als een KMO te beheren. Onze nieuwe CEO, die drie jaren geleden het bedrijf binnenstapte, heeft deze veranderingsbeweging in gang gezet.”
De bedrijfs- en HR-strategie
De nieuwe HR-strategie werd dus afgeleid van de nieuwe business strategie. “De nieuwe bedrijfsstrategie past in het verderzetten van de logica van groei en de waardencreatie voor de klant/patiënt. Veel mensen beschouwen apothekers als retailers. Dat is helemaal niet het geval, daarom willen wij ons positioneren als een servicebedrijf. De klant/patiënt staat bij ons centraal, wij willen een meerwaarde voor hen betekenen. Om dat te verwezenlijken zijn goede processen en gemotiveerde medewerkers nodig. HR speelt daar een fundamentele rol in.”
Op bedrijfsniveau is multiPHARMA daarom een grote culturele transformatie gaan ontwikkelen. Het project heet multi-ME, multi omdat we talrijk een groep zijn, “me” van het Engelse ‘mij’ omdat de groep is samengesteld uit individuen en M E als ‘mijn engagement’ als individu in de groep. “Een luik van deze transformatie is het binnenstappen in het digitale tijdperk, zowel voor de klant als voor de medewerker. Voor de klant vertaalt dit zich in customer relations, voor de medewerker in de new world of work. Het digitaliseren van een groot deel van de processen is geen doel op zich, maar een manier om het doel, namelijk een meerwaarde voor de klant/patiënt zijn en de groei van het bedrijf, te verwezenlijken,” gaat Tanguy Hermanns verder. “Klanten met vragen zouden geholpen kunnen worden door chatsessies, videogesprekken etc. Deze oplossingen bestaan echter nog niet. Het is dus cruciaal om ervoor te zorgen dat de medewerkers ook intern (onder andere via HR) geprikkeld worden voor het digitale, zodat ze correct kunnen inspelen op de noden van de klant.”
Lees het volledige interview in Peoplesphere n° 101! Nog niet geabonneerd? Klik snel hier!