VDAB wil een toonaangevende Vlaamse Overheidsorganisatie zijn door een samenwerkingsakkoord aan te gaan met Inter . Zo zetten zij in op maximale toegankelijkheid van personen met een beperking. Samen met de ondersteuning van Inter zal VDAB komende 5 jaar haar gebouwenpatrimonium onder de loep nemen en aanpassingen doen waar nodig.
Een toegankelijke leefomgeving en dienstverlening is een basisrecht. Zij vormen de sleutel tot een volwaardige maatschappelijke integratie en participatie van iedereen. Toegankelijkheid betekent onder meer dat gebouwen en hun omgeving bereikbaar, betreedbaar en bruikbaar moeten zijn. Dit opdat iedereen op een onafhankelijk en gelijkwaardige manier kan participeren.
Om dit te realiseren gaat VDAB de komende 5 jaar in samenwerking met Inter haar bestaand en nieuw gebouwenpatrimonium via audits screenen en aanpassingen doen waar mogelijk.
Het doel is om tot een performant gebouwenpatrimonium te komen waarbij kwaliteit, gebruikscomfort en toegankelijkheid hand in hand gaan.
Voor VDAB is het belangrijk dat haar dienstverlening open staat voor alle klanten en medewerkers. Daarbij mag het geen rol spelen of iemand naast zijn talenten ook een beperking heeft. Elke klant en medewerker moet van deze dienstverlening gebruik kunnen maken om zijn of haar kansen op tewerkstelling te verhogen.
De samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB en Inter is dan ook een belangrijke stap in de richting van de realisatie van nog meer toegankelijkheid.
Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder VDAB: “Dit samenwerkingsakkoord is een belangrijke stap in de richting van een duurzame organisatie, iets wat we hoog in het vaandel dragen. We willen een voorbeeld stellen naar alle andere sectoren en organisaties om te investeren in toegankelijkheid en Universal Design.”
Wendy Metten, Waarnemend Algemeen Directeur Inter: “Met deze samenwerking geeft VDAB een belangrijk signaal dat toegankelijkheid en Universal Design hoog op de agenda staat. Het geeft de burger ook de garantie dat toegankelijkheid en Universal Design op lange termijn aandachtspunten zijn en zullen blijven. Het zijn immers belangrijke kwaliteitscriteria voor een goede dienstverlening. Voor personen met een handicap is toegankelijkheid een recht, maar het zorgt ook voor een verhoogd gebruikscomfort voor iedereen.”