Nooit eerder leaseden zoveel Belgen een fiets via het werk. In de eerste helft van dit jaar pendelden 9,1% meer werknemers met een leasefiets naar kantoor in vergelijking met vorig jaar. Ten opzichte van drie jaar geleden gaat het zelfs om een toename met 127 %. Dat blijkt uit een analyse van de gegevens van 260.000 werknemers door hr-dienstenbedrijf Acerta aan de vooravond van de Week van de Mobiliteit.
Ook de bedrijfswagen is de laatste jaren een pak groener geworden: 11 % van de bedrijfswagens heeft intussen een stekker of een hybridemotor. Nog goed nieuws: het gebruik van het mobiliteitsbudget ging maal vijf ten opzichte van 2021.
Fietslease bereikt record
Je kan er niet meer omheen: de elektrische fiets domineert steeds vaker ons straatbeeld. Dat komt voor een deel door de populariteit van de fietslease, want meer en meer Belgen leasen een fiets via hun werkgever. Uit de cijfers van Acerta blijkt dat de fietslease in de eerste helft van 2022 een record heeft bereikt: 1,3 % van de werknemers in ons land heeft een leasefiets van het werk. Dat is een stijging van 9,1 % ten opzichte van vorig jaar. De toename in vergelijking met de jaren voordien is nog spectaculairder: +38,3 % in vergelijking met 2020 en +127,2 % in vergelijking met 2019.
Charlotte Thijs, mobiliteitsexperte van Acerta Consult: “Nooit eerder was fietsleasing zo populair als nu. Het is niet alleen een groene manier om naar het werk te pendelen, het kan werknemers bovendien financieel een mooi extraatje opleveren met een maximum van 0,24 euro fietsvergoeding per effectief gereden kilometer. Zo’n 20 % van de fietsende werknemers krijgt momenteel van hun werkgever een vergoeding om naar het werk te trappen.”
11 % bedrijfswagens heeft stekker
En niet alleen de fiets draagt bij tot een groenere mobiliteit. Ook het aandeel hybride en elektrische bedrijfswagens was nooit zo groot als nu. 11 % van de bedrijfswagens op onze wegen heeft een stekker of een hybridemotor. Dat is een enorme toename in vergelijking met de voorbije jaren. In 2021 was 6,8 % van de bedrijfswagens al hybride of volledig elektrisch, in 2020 nog maar 2,9 % en in 2019 zelfs amper 0,56 %.
Charlotte Thijs (Acerta Consult): “Het is ondertussen duidelijk dat de elektrificatie van de wagenparken van onze Belgische bedrijven de weg vooruit is. Dat de cataloguswaarde van hybride en elektrische auto’s de laatste vijf jaar blijkt te stagneren, helpt de omschakeling zeker en vast. Tegelijk mogen we zeker niet vergeten dat de cataloguswaarde maar een deel van de kost van een bedrijfswagen is. Om de juiste vergelijking te maken, moet je kijken naar de total cost of ownership (TCO), dat is de aankoopprijs van de wagen plus verbruik, taksen en fiscale aftrekbaarheid. Hou je met al die factoren rekening, dan komt de TCO voor een dieselauto op dit moment nauwelijks lager uit dan die van een elektrische wagen.”
Vijf keer zoveel mobiliteitsbudgetten in 2022
De ambitie van bedrijven voor een ecologischer en duurzamer (mobiliteits)beleid ziet Acerta ook bevestigd in de cijfers over het mobiliteitsbudget: in de eerste jaarhelft van 2022 maakten vijf keer meer werknemers gebruik van de maatregel dan in 2021. 2,8 % van de werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen in ons land heeft nu een mobiliteitsbudget.
Charlotte Thijs (Acerta Consult): “De nieuwe versoepelde versie van het mobiliteitsbudget, die op 1 januari 2022 in werking trad, heeft een extra boost gegeven aan de maatregel. Het mobiliteitsbudget helpt om bedrijven en werknemers anders te laten denken over het thema mobiliteit. Het gaat tegenwoordig niet meer alleen over werknemers die aanspraak maken op een bedrijfswagen. Wij zien dat de nood om te verduurzamen en de elektrificatie van het wagenpark de aanleiding is voor bedrijven om alles wat mobiliteit aangaat beter te stroomlijnen en een mobiliteitsplan en duidelijk mobiliteitsbeleid uit te werken.”
Tot slot, merkt Acerta ook dat het aantal vragen van bedrijven rond mobiliteit dezer dagen ongezien hoog is.
Charlotte Thijs: “De meestgestelde mobiliteitsvragen die bij ons binnenkomen, hebben betrekking op laadpalen en laadkaarten (o.a. door de enorme toename van de energieprijzen) en op het mobiliteitsbudget. Bedrijven informeren ook naar de fiets(lease) en af en toe zelfs naar elektrische steps en of die fiscaal op dezelfde manier behandeld worden als e-bikes.”
Bron: de verzamelde gegevens zijn gebaseerd op de werkelijke gegevens van een set van 260.000 werknemers in dienst bij meer dan 40.000 werkgevers uit de private sector, waartoe zowel kmo’s als grote ondernemingen behoren.