2015 gaat zonder twijfel de boeken in als een belangrijk jaar voor de samenwerkingssector. In begin 2015 voorspelde Polycom grote kansen voor samenwerking, inclusief een toenemend gebruik van samenwerkingstools binnen internationale organisaties, belangrijke veranderingen in kantoren en een structurele verandering in de manier waarop mensen samenkomen. De belangrijkste ontwikkeling: nieuwe oplossingen veranderen over de hele wereld de manier van samenwerken binnen organisaties. Wat zijn nu de voorspellingen voor 2016?
1. Millennials vormen de Workplace of the Future
Millennials zijn het meest actief en betrokken dankzij sociale netwerken en gebruiken technologie vaker dan andere generaties om in contact te blijven met familie, vrienden en collega’s. Ze zijn van nature gewend aan samenwerken en aan het gebruik van video voor zowel communicatie als educatie. In een recente studie in opdracht van Polycom antwoordde 78 procent van de millennials dat toegang tot zijn favoriete technologie hem meer productief maakt op het werk. Millennials verwachten op het werk dezelfde ervaring als in hun privéleven. “Millennials zullen in 2016 meer invloed krijgen op het vormgeven van kantoren en werkruimten. Ook zullen bedrijven toptalent verliezen als zij geen stimulerende werkervaring met uitgebreide samenwerkingstools bieden. De Workplace of the Future is in staat millennials en bestaand personeel succesvol samen te brengen,” klinkt het.
2. Mobiliteit draait om de samenwerking van devices
De Workplace of the Future is geen locatie. Mensen gaan niet langer naar hun werk, maar werken waar en wanneer ze willen. De Workplace of the Future is gericht op het werken vanuit elke locatie, op elk tijdstip, vanaf elk device. En dat allemaal met dezelfde productiviteit als op kantoor. Samenwerking gaat in deze eeuw van mobiliteit verder dan de specifieke applicaties die een device biedt. Het gaat vooral om naadloze integratie tussen verschillende devices en locaties. In 2016 komt er een grotere focus op hoe devices met elkaar samenwerken om een geïntegreerde samenwerkingservaring te leveren. De mogelijkheid om voortdurend en eenvoudig verbinding te maken tussen mobiele devices, persoonlijke systemen en systemen voor groepssamenwerking met dezelfde voice-, content- en video-ervaringen, garandeert productiviteit voor werknemers. Dit jaar gebruiken ook meer werknemers hun mobiele devices als persoonlijke ‘afstandsbediening’ en voor verbinding, controle en interactie met zakelijke samenwerkingsoplossingen, vanaf elke locatie.
3. Webtechnologieën groeien, maar interoperabiliteit blijft een uitdaging
Samenwerken via je webbrowser is al tijden het streven en benaderingen die in eerste instantie video-interacties met klanten vereenvoudigen groeien in populariteit.
4. Kantoren veranderen om nieuwe werkwijzen te ondersteunen
Werknemers werken overal vandaan en dit stimuleert een belangrijke verandering van zakelijke faciliteiten en IT. Visuele samenwerking is niet langer beperkt tot de vergaderruimte of het bureau, maar breidt zich door het bedrijf heen uit, en naar virtuele ruimten buiten het kantoor. In 2016 ontstaat er een nieuwe focus op het faciliteren van verschillende soorten werkruimten, met een uitbreiding van het aantal vergaderruimten en meer vraag naar center-of-the-room-samenwerkingsoplossingen.
5. De waarde van de cloud gaat verder dan samenwerkingsverbindingen
De cloud is veelbelovend op het gebied van samenwerkingsdiensten. Het verandert de manier waarop bedrijven diensten aanschaffen en gebruiken, en stimuleert nieuwe gebruiksmodellen. Voorheen zagen veel kleine bedrijven samenwerkingsoplossingen als een onbereikbare luxe, waarvoor ze de IT-teams of het budget niet hadden. De cloud maakt toegang tot samenwerkingsdiensten laagdrempeliger, waardoor ook kleine bedrijven door schaalvergroting op gelijke voet kunnen komen met hun grotere concurrenten. De opkomende samenwerkingsoplossingen zullen echter pas in de loop van 2016 echt deuren openen, en de productiviteit en interactiviteit van elk bedrijf vergroten. Diensten als analytics, diagnostics, vertalingen en natural language processing zullen een grote rol spelen bij het verbeteren van de gebruikerservaring en geven de consument belangrijke gebruiksgegevens en tools om effectiever aan de slag te kunnen.
6. Werken in verschillende tijdzones dankzij het collectief geheugen
Terwijl de snelle globalisering aanhoudt, wordt 2016 het jaar van video content capture. We verwachten dat meer bedrijven een ‘follow-the-sun’-strategie hanteren en daarom zullen werken in verschillende tijdzones. Dit legt meer nadruk op het collectief geheugen – de mogelijkheid om relevante, belangrijke informatie vast te leggen, te verzamelen en te delen binnen de gehele organisatie. Dit zal het gebruik van oplossingen stimuleren, waarmee gebruikers enerzijds naadloos en eenvoudig video-, audio- en contentsamenwerking vastleggen, en anderzijds het materiaal overal en altijd kunnen terugkijken en analyseren. Bedrijven die dit collectief geheugen faciliteren, zijn niet alleen beter in staat om belangrijk intellectueel eigendom te behouden, maar maximaliseren ook productiviteit, creativiteit en educatie.
7. Wat jij ziet, zien wij allemaal
Samenwerking vanaf verschillende locaties en devices is sterk verbeterd, vooral dankzij de huidige, kwalitatief hoogwaardige oplossingen voor audio, video en het delen van content. Echter, oplossingen waarmee gebruikers content automatisch, eenvoudig en intuïtief delen, zullen de productiviteit in 2016 pas echt verhogen en een krachtiger ervaring opleveren. Het realtime delen van presentaties, documenten en resultaten is fundamenteel voor samenwerking. Was het in het verleden nog een uitdaging om dit consistent en betrouwbaar te doen, dankzij nieuwe technologieën weten gebruikers dat hun content accuraat en duidelijk aan collega’s getoond wordt.
“In de afgelopen twaalf maanden zagen we veranderingen in de markt, die een enorme impact hadden op de zakelijke besluitvorming. Eerder al zagen veel organisaties samenwerkingstools als ‘nice-to-have’, maar niet belangrijk voor dagelijkse werkzaamheden. Vandaag de dag overwinnen we dit verschil in opvattingen en geloven we dat samenwerking wel degelijk bedrijfskritisch is. Organisaties maken van samenwerking een strategisch initiatief door herstructurering van traditionele werk- en vergaderruimten en snelle uitbreiding van mobiele oplossingen, zodat werknemers werken waar en wanneer ze maar willen. De cloud maakt toegang tot samenwerkingstools alomtegenwoordig en maakt de weg vrij voor bedrijven van elk formaat. Nieuwe oplossingen maken nieuwe ruimten, mobiele werkpatronen en rijke multimediasamenwerking mogelijk. In 2016 verwachten we de opkomst van deze Workplace of the Future, waarin samenwerking onderdeel is van de organisatiestructuur – beschikbaar in elke werkruimte en geïntegreerd met elke taak of werkstroom voor een eenvoudige en geweldige ervaring van de eindgebruiker,” klinkt het.