Bijna 60% van de Europese bedrijven ziet een sterk verband tussen de aandacht die ze aan hun zorgplicht voor medewerkers besteden en de winstgevendheid en productiviteit van hun bedrijf, volgens nieuw onderzoek van Chubb. Toch ontbreekt het op het hele continent aan samenhang in uitvoering en verzekeringsdekking.
Naast de positieve effecten op winstgevendheid heeft aandacht voor de zorgplicht een duidelijk positieve impact op andere belangrijke bedrijfsaspecten. Zo vindt 55% van de 240 Europese bedrijven die aan het onderzoek meededen, dat de zorgplicht hen helpt toptalent aan te trekken en vast te houden. En als het over productiviteit gaat, stellen bijna zes van de tien respondenten dat hun zorgplicht helpt om verzuim te verminderen.
Hoewel vrijwel iedereen begrijpt wat zorgplicht inhoudt en veel bedrijven verder gaan dan hun wettelijke verplichtingen, is de kwaliteit van de geboden zorg zeer uiteenlopend. In sectoren zoals detailhandel en onderwijs wordt meestal alleen voldaan aan de wettelijke minimumeisen. Hierdoor missen deze organisaties een kans om hun medewerkers beter te ondersteunen en langer te behouden. Iets minder dan de helft (46%) van de Europese bedrijven biedt werknemersverzekeringen aan; 14% biedt helemaal geen verzekeringen aan. Daarnaast zorgt iets minder dan een kwart (24%) van de bedrijven voor een zakelijke reisverzekering voor al hun medewerkers. Europese bedrijven zien graag betere producten en diensten uit de verzekeringssector waarmee ze de zorgplicht voor hun personeel beter kunnen uitvoeren. Op dit moment gaat slechts één op de vijf (22%) bedrijven te rade bij een verzekeraar voor het ontwikkelen of wijzigen van zijn zorgaanbod.