Uit een nationaal onderzoek*, uitgevoerd bij 650 Belgen door iVox in opdracht van HR-softwareontwikkelaar Prato, blijkt dat 26,8% van de ondervraagden aangeeft dat ze niet alles wat op hun loonbrief staat volledig begrijpen. De maandelijkse loonbrief krijgt ook niet veel aandacht: 60,6% loopt hier snel doorheen en 7 op 10 Belgen (70,9 %) bekijkt die zelfs meestal helemaal niet.
Uit het onderzoek bij een representatief staal van de werkende Belgen, blijkt dat wat er op de loonbrief staat niet voor iedereen duidelijk is. Gemiddeld is dit bij 26,8% het geval, maar bij jongere werknemers (leeftijdscategorie < 34jaar) verstaat maar liefst 1 op 3 niet alles wat er op hun loonbrief staat. Verder valt het ook op dat, als de resultaten per gewest worden opgesplitst, het vooral de respondenten uit het Brussels Gewest zijn die moeite hebben met het lezen van de loonbrief (1 op 3).
“Dat is niet onlogisch”, zegt Joris Peumans, CEO van Prato. “Enerzijds kijken veel mensen gewoon naar het bedrag dat onderaan de lijn staat en dat ze als nettoloon op hun rekening krijgen gestort. De berekening is voor hen minder van tel. Anderzijds is het ook geen eenvoudige materie: België heeft – na Frankrijk en Italië – de derde meest complexe loonberekening ter wereld. Het is zelfs voor doorwinterde HR-specialisten ook niet altijd duidelijk.”
Transparantie creëren
“Directe vragen over de loonbrief krijgen we uiteraard niet omdat de werknemer daarvoor eerst aanklopt bij de payroll officer of HR-dienst van zijn bedrijf. Maar we merken nadien wel dat, als er problemen zijn, dat vaak komt omdat de werknemer de berekening niet of verkeerd heeft begrepen”, aldus Joris Peumans. “Door processen te automatiseren en door meer info te geven over de verschillende lijnen op een loonbrief, creëer je meer transparantie. Als wij die kennis kunnen doorgeven aan de HR-consulenten, dan kunnen we de onwetendheid bij die 30% Belgen mee helpen verkleinen.”
Direct verlonen in realtime
Vandaag is verloning op maandbasis de algemene regel. Toch zien we hier ook een nieuwe trend opduiken. Uit de enquête blijkt dat vooral de jongere werknemers (<34 jaar) openstaan voor een verloning op weekbasis (17,8%). Bij de ondervraagde interimkrachten – waar dit nu al het geval is – ligt dit op 43,6%. Van werknemers met een interimstatuut geeft maar liefst 6,4% aan dat ze zelfs op dagelijkse basis uitbetaald willen worden. “Hier en nu: het is een nieuw maatschappelijk fenomeen. Door onder meer mobiel internet en het succes van apps verwachten mensen ook dat ze alles direct en overal kunnen krijgen. De bankensector volgt daar bijvoorbeeld in met instant overschrijvingen. Er zijn ook steeds vaker mensen die een product zien en direct willen kopen. Die gaan vervolgens een paar dagen extra werken – denk aan flexi-jobbers of studentenjobs – zodat ze het nodige bedrag kunnen sparen. Er is een nieuwe generatie en type werknemers die niet willen wachten tot het einde van de maand om dat loon te ontvangen. Zo geeft 100% van de ondervraagde studenten aan dat ze bij een studentenbaan liefst op weekbasis worden uitbetaald. Direct verlonen in realtime (ofwel dagelijks verlonen) kan daar een oplossing zijn.”
Op termijn kan een slimme loonmotor inspelen op de vraag naar dagelijkse verloning of op de vraag naar meer flexi-jobs. “We zijn nu gestart in de sector van dienstenchequebedrijven, om de eenvoudige reden dat daar maar 1 paritair comité geldt. We zijn nu ook de interimsector aan het voorbereiden en we verwachten nog dit jaar live te gaan met enkele pilootklanten. Door deze slimme loonmotor hoeven consulenten minder sociaal-juridische kennis te hebben en moeten ze zich minder met administratie bezighouden. Ze kunnen zich focussen op strategisch en commercieel advies, waardoor ze meer mensen aan het werk kunnen krijgen. Het is zo simpel en transparant zodat in principe iedereen zijn loon kan berekenen. Ook een kmo-eigenaar met een paar werknemers zou dan de loonbrief zelf kunnen genereren en zeker zijn dat hij aan alle wettelijke normen voldoet. Loonbrief-as-a-Service als het ware waarbij je dan eigenlijk de complexiteit van het sociaal bureau uitschakelt als tussenstap en de loontrekkende meer transparantie over zijn verloning biedt”, besluit Joris Peumans van Prato.