De Kamer keurde op 19 juli – net voor het zomerreces – het wetsontwerp goed dat een aantal maatregelen invoert waarover de sociale partners eerder dit jaar een akkoord hadden gesloten. Een van de drie punten is de verlenging van eenmalige innovatiepremie tot 31 december 2024. De belangrijkste aandachtspunten zijn hieronder samengevat.
De werkgever kan een premie toekennen aan de werknemer die innovatie van reële waarde voorstelt aan de onderneming met de bedoeling het innovatievermogen in ondernemingen te stimuleren. Het automatiseren van administratieve processen of productieprocessen is een voorbeeld van zo een innovatie.
De premie – vrij van RSZ-bijdragen en van bedrijfsvoorheffing – moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
- de premie is niet toegekend ter vervanging van loon;
- de premie kan enkel worden toegekend aan de werknemers van de werkgever die de premie toekent;
- de totale premie per kalenderjaar mag niet meer bedragen dan 1 % van het geheel van de lonen van alle werknemers;
- het aantal werknemers dat van de premie geniet mag niet hoger zijn dan:
10 % van het aantal werknemers tewerkgesteld door de werkgever per kalenderjaar (voor ondernemingen met 30 werknemers en meer) maximum 3 werknemers (voor ondernemingen die minder dan 30 werknemers tewerkstellen; - per innovatie mogen er niet meer dan 10 werknemers een premie genieten;
- het bedrag van de premie uitbetaald per werknemer mag per kalenderjaar niet meer bedragen dan een maandloon.
De innovatiepremie kan aangevraagd worden in 3 stappen:
- Interne transparantie: de werkgever informeert de werknemers in zijn onderneming over de criteria en de procedures.
- Mededeling aan de FOD Economie: de werkgever deelt het projectvoorstel van de innovatie aan de FOD Economie mee via dit formulier.
- Mededeling aan de RSZ: de werkgever deelt de bedragen en namen van de begunstigden van de premie aan de RSZ mee in de maand die volgt op de toekenning ervan, via het volgende e-mailadres: innovatiepremies@rsz.fgov.be.
Bron: Lydian