Steeds meer bedrijven beseffen dat welzijn en winst elkaar versterken en maken van de wellbeing van hun medewerkers een strategische prioriteit. Want een onderneming die zorg draagt voor haar medewerkers is aantrekkelijk en kent minder ziekteverzuim of verloop. 90%(!) van de medewerkers die bij organisaties werken met een sterk sociale impact voelen zich meer geïnspireerd, gemotiveerd en betrokken. Tegelijk verhoogt de organisatie haar duurzaamheidsscore (ESG). Kortom, wellbeing vormt het fundament van een duurzaam businessmodel. Vraag is ‘Hoe begin je eraan’? Het antwoord lees je in Trendrapport 2024 van B-Tonic.
Mensen willen werken voor organisaties waar medewerkers het goed hebben. Onderzoek toont dat 59% van de medewerkers ernstig overweegt om te gaan werken bij een bedrijf dat betere arbeidsvoorwaarden biedt dan hun huidige werkgever. 56% van de medewerkers tussen 18 en 24 jaar zou zelfs stoppen met een job die hen belette van hun leven te genieten.
People Sustainability
Anders gezegd, bedrijven en organisaties staan voor de grote uitdaging om werkomgevingen te creëren die duurzame prestaties aanmoedigen, met oog voor zowel de resultaten als het welbevinden. Met een aanpak die de mens centraal stelt, zijn organisaties en bedrijven veerkrachtiger, tot meer in staat, innovatiever en gemotiveerder om de gezamenlijke duurzaamheidsdoelen te realiseren. We noemen dat ‘people sustainability’.
Andersom wijst de praktijk uit dat het duurzaamheids- of ESG-beleid (Environment, Social en Governance) van een onderneming directe impact heeft op de wellbeing van de medewerkers. En zo is de cirkel rond: hoe duurzamer of ESG-gedreven het bedrijf of de organisatie werkt, hoe positiever de impact op de wellbeing van het menselijk (en sociaal) kapitaal dat op haar beurt de brandstof vormt voor de groei en het succes van de organisatie. Op die manier groeit welzijn ook uit tot een krachtig wapen in de strijd voor een aantrekkelijke employer brand. Anders gezegd, achter de frontlinie van de huidige ‘war for talent’ heerst een heuse ‘war for wellbeing’.
In vier stappen naar een S-strategie
In haar ‘Trendrapport 2024 – Het sociale gewicht van ESG in duurzaam ondernemen’ vertaalt B-Tonic, dochteronderneming van Baloise, hoe je de S (Social) van de ESG-strategie omzet naar concrete acties op de werkvloer.
Onder druk van Europese, Belgische en regionale regelgeving moeten almaar meer bedrijven (groot en klein) rapporteren over hoe duurzaam hun activiteiten zijn (of net niet). Vandaag krijgt milieu de grootste aandacht, maar hoe langer hoe meer wint ook de ‘S’ aan gewicht. Alleen is het lang nog niet voor iedereen even duidelijk hoe je die ‘S’ concreet in je strategie inbouwt. Dit trendrapport gaat daar dieper op in en beschrijft vier cruciale stappen:
- Bevorder een veilige en inclusieve werkomgeving en stimuleer diversiteit
- Toon maatschappelijke betrokkenheid
- Wees klantgericht en bescherm de consument
- Zet duurzame toeleveringsketens op
In het tweede deel van het rapport trekt hands-on sustainability expert Stefaan Vandist de toekomst naar het heden aan de hand van enkele opvallende trends in de wereld van wellbeing.
Siviglia Berto, Managing Director B-Tonic: ‘De zoektocht naar een effectief en duurzaam welzijnsbeleid is geen eenvoudige oefening, rekening houdende met verschillende profielen en een grote diversiteit binnen organisaties. Leer medewerkers je ESG-strategie begrijpen en betrek ze bij hoe ze de ESG-doelstellingen kunnen beïnvloeden.’
Stefaan Vandist, Hands-on sustainability expert: ‘Het voldoet niet langer om uitsluitend te focussen op de finale bestemming rond duurzaamheid en wellbeing. De reis ernaartoe blijkt even waardevol.’
Bron: B-Tonic – Bâloise