Word je graag verrast met een cadeau op de werkvloer? Dan werk je best bij een kmo. Uit cijfers van Kadonation blijkt namelijk dat bedrijven met minder dan 100 werknemers het vaakst cadeaus geven aan hun medewerkers. Gemiddeld 6 per jaar. Het aantal geschenken verschilt sterk afhankelijk van de grootte van de organisatie. Bij bedrijven met meer dan 300 medewerkers mogen deze maar 3 keer per jaar een attentie in ontvangst nemen… Maar dan gaat het wel over duurdere cadeaus.
“Kleine bedrijven zitten vaak dichter op hun mensen”, zegt Jelle Van Roosbroeck, co-founder van Kadonation. “Ze kennen hun medewerkers, weten wat er speelt, en kunnen daardoor snel en persoonlijk inspelen op belangrijke momenten. Dat zie je ook terug in hun attentiebeleid: spontaner, persoonlijker, en met meer impact. Minder regels – gewoon doen wat werkt.”
Grotere bedrijven houden vaker vast aan klassiekers, zoals Pasen of de eindejaarsperiode. “We merken dat het attentiebeleid bij bedrijven met meer dan 300 medewerkers vaak aan het begin van het jaar al uitgestippeld is. Zij hebben doorgaans minder flexibiliteit om op onverwachte momenten medewerkers te verrassen.”
Voorspelbaarheid vermindert impact
“Bedrijven – vooral grote – moeten worden uitgedaagd om niet vast te roesten, en ook op onverwachte momenten iets bijzonders te doen voor hun medewerkers”, voegt Van Roosbroeck toe. Ze hebben daar alle baat bij, want waardering werkt. Uit onderzoek van Harvard blijkt een toename van 25% in productiviteit bij medewerkers die een kleine attentie ontvingen. Er is ook goed nieuws: “Ook grote organisaties kunnen waarderen zoals kleine. Enerzijds door hun attentiebeleid diep in de organisatie te verankeren en het een aandachtspunt te maken, en anderzijds door team managers zelf verantwoordelijkheid te geven om hun team in de bloemetjes te zetten, zo combineren ze het beste van beide werelden.”
Size doesn’t matter
Grote bedrijven geven per cadeau doorgaans meer uit, zo blijkt ook uit de cijfers van Kadonation. Maar de sleutel ligt eerder bij de boodschap die je met het geschenk wilt geven en het kiezen van het juiste moment. Dat primeert op de monetaire waarde, benadrukt men bij Kadonation. “Bij Kadonation zijn we ervan overtuigd dat het geven van persoonlijke geschenken altijd mogelijk is, ongeacht de grootte van het bedrijf of het beschikbare budget. Ook kleine attenties kunnen, met de juiste benadering, grote indruk maken. Het gaat niet om de financiële waarde van het cadeau, maar om de gedachte erachter. De juiste timing, een persoonlijke benadering en de bijbehorende boodschap zijn essentieel voor het creëren van een betekenisvol geschenk.”, verklaart Van Roosbroeck.
Kadonation deelt drie belangrijke tips om attenties persoonlijker te maken:
- Zorg dat het past bij de persoon: Het begint allemaal met het begrijpen van je medewerkers, hun voorkeuren en interesses. Dit maakt het makkelijker om attenties te kiezen die niet alleen bij hen passen, maar ook echt gewaardeerd worden. Maak een lijstje met momenten die voor jouw medewerkers belangrijk zijn.
- Speel in op onverwachte momenten: Ondanks het feit dat grote bedrijven vaak vasthouden aan de meest gangbare feestdagen, kunnen ze ook andere momenten benutten die voor de collega’s persoonlijk belangrijk zijn, zoals de verjaardag van hun kinderen of een persoonlijke mijlpaal in hun carrière of relatie.
- Gebruik technologie om het proces te personaliseren: Maak gebruik van tools zoals het geschenkplatform Kadonation Select om de attenties te personaliseren en de directe medewerkers en teamlead te betrekken bij de felicitaties door eenvoudig persoonlijke berichten aan het geschenk toe te voegen.