NL | FR | LU
Peoplesphere

Waardering zonder loonsverhoging: bedrijven strooien met bedankingen (+24%).

De lonen kunnen dit en volgend jaar niet stijgen boven op de index, zo becijferde de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven. Tegelijk gaan de ecocheques op de schop, wat één op de drie werknemers in hun portemonnee kan treffen. Niet alleen de ecocheque verdwijnt: ook de geschenkcheque en de sport- en cultuurcheque staan op de helling. Door het wegvallen van deze belastingvrije extra’s en de afwezigheid van ruimte voor loonsverhogingen boven op de index, zoeken bedrijven naar alternatieven om waardering te tonen en toptalent aan boord te houden.

De zoektocht naar waardering en verbinding leidt steeds vaker naar personeelsgeschenken, dat blijkt uit cijfers van Kadonation, dat in 2024 meer dan 300.000 Belgen en Nederlanders verraste met betekenisvolle attenties. Vooral geschenken in de categorie ‘bedanking’ zitten in de lift, maar ook Pasen maakt een opvallende verrijzenis door.

Werkgevers tonen dat ze hard werk opmerken

Werkgevers hebben weinig of geen marge voor loonsverhogingen, terwijl de afschaffing van onder meer ecocheques extra druk zet op de koopkracht van hun medewerkers. “Werkgevers beseffen dat het tijdens moeilijke economische periodes extra belangrijk is om waardering te uiten en verbinding te creëren binnen teams. In tijden waarin het niet evident is om op financieel vlak stappen vooruit te zetten, willen ze op een slimme manier met attenties omgaan om medewerkers aan zich te binden”, verklaart Jelle Van Roosbroeck, co-founder van Kadonation. Uit onderzoek van Harvard blijkt een toename van 25% in productiviteit bij medewerkers die een kleine attentie ontvingen.

Bij Kadonation nam het aantal geschenken in de categorie ‘bedanking’ in de eerste maanden van 2025 toe met 24%. Dit betekent dat er een kwart meer attenties zijn gegeven die te maken hebben met het geleverde werk van medewerkers. “Het valt echt op dat bedrijven de laatste maanden extra aandacht besteden aan de prestaties van hun medewerkers. Ze begrijpen dat een slimme attentie geen fortuin hoeft te kosten om veel impact te maken. Zeker nu loonsverhogingen minder vanzelfsprekend zijn, zetten werkgevers steeds vaker in op kleine, doordachte momenten van waardering om hun teams betrokken en gemotiveerd te houden.”, verklaart Jelle Van Roosbroeck, co-founder van Kadonation. De Gentse scale-up merkt de stijging op bij alle type bedrijven, maar vooral bij kmo’s. Kadonation verwacht dat de stijging zich heel dit jaar zal doorzetten.

Speciale gelegenheden winnen aan belang

Naast de ad hoc bedankingen, zetten werkgevers ook vaker in op themadagen en speciale gelegenheden om medewerkers in de bloemetjes te zetten. “Dagen zoals Complimentendag of de Dag van de Medewerker waren dit jaar groter dan ooit. Elk van die themadagen kende een groei met dubbele cijfers ten opzichte van 2024. Ook voor verjaardagen tasten werkgevers dieper en vaker in de buidel”, aldus Van Roosbroeck.

Ook Pasen kent een opvallende heropleving. Na enkele jaren van lichte daling merkt Kadonation opnieuw een toename van paasgerelateerde cadeaus. Vooral het inclusieve assortiment, waarin Pasen eerder gepositioneerd wordt als lente, steeg dit jaar met 27%. “In de periode rond Pasen kiezen steeds meer werkgevers voor een geschenk met een brede, neutrale insteek, die meer de lentevibes heeft dan het katholieke Pasen. En uiteraard hoort daar chocolade bij, maar ook bloemen of bloembollen. Inclusiviteit blijft in ons land aan belang winnen: ook het Suikerfeest staat nu vast op de agenda van veel bedrijven”, besluit Van Roosbroeck.

 

Bron: Kadonation

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.