NL | FR | LU
Peoplesphere

Opinie – AI verandert razendsnel hoe we werken — maar wie bewaakt de menselijke maat?

Dankzij AI ondergaat de HR-functie een grondige transformatie, maar het omgekeerde is ook waar. HR verandert de manier waarop we naar AI kijken. Het wordt steeds belangrijker om de mens centraal te zetten in organisaties waar ook AI een vaste plaats inneemt. De snelheid van innovaties blijft hoog, en organisaties moeten zich hier flexibel op kunnen afstemmen. Maar sommige jobs zullen overbodig worden, omdat AI bijvoorbeeld administratieve taken kan overnemen.

De vraag is hoe we menselijke waarden kunnen blijven respecteren, zónder de mogelijkheden van AI te negeren. Het is tijd om het AI-landschap van de toekomst op een ethische manier vorm te geven. Waarom HR daarvoor de geknipte partij is, lees je in deze blog.

Een onmisbare schakel: AI-ethiek

Ethische AI houdt zich aan duidelijk gedefinieerde, ethische richtlijnen gebaseerd op fundamentele waarden als privacy of non-discriminatie. Op dit vlak kan HR een sleutelrol spelen, omdat deze afdeling het welzijn van medewerkers centraal stelt en begrijpt dat werken meer betekent dan je rekeningen kunnen betalen. Denk bijvoorbeeld aan de sociale banden die op de werkvloer ontstaan. Beslissingen over technologie hebben impact op de gezondheid van medewerkers. Miljoenen jobs staan op het spel door de opkomst AI. Dit is waar AI-ethiek in beeld komt. HR-managers bevinden zicht vaak op het kruispunt van de belangen van de medewerkers en die van het bedrijf. Ze begrijpen als geen ander wat er nodig is om evenwicht te brengen tussen de dynamiek op de werkvloer, de noden van de organisatie en haar waarden.

HR als thought leader

HR kan optreden als thought leader. HR-managers kunnen hun uitgebreide kennis van de organisatie inzetten om te adviseren op het gebied van technologie. Dit gaat verder dan het inzetten van AI voor het screenen van cv’s of het automatisch matchen van kandidaten met vacatures. HR-professionals kunnen helpen om AI op een ethische en transparante manier in te zetten. Ze kunnen adviseren om AI-systemen te trainen met diverse data, zodat vooroordelen vermeden worden. Dit is belangrijk omdat AI, door gebruik van historische gegevens, onbewust bestaande vooroordelen kan versterken.

Een gevoel van betekenis

Daarnaast speelt de HR-afdeling een belangrijke rol in de manier waarop technologie in een organisatie geïmplementeerd wordt. Wanneer medewerkers hun werk als betekenisvol ervaren, verhoogt dat hun betrokkenheid. Nodeloos te zeggen dat dit uiteindelijk bijdraagt tot het financiële succes van een organisatie, maar het zorgt ook voor uitdagingen in het moderne IT-landschap. Werken in een te sterk geautomatiseerde omgeving kan dat gevoel van betekenis echter verminderen. De rol van de HR-manager mag hierin niet onderschat worden. HR kan medewerkers stimuleren om bijvoorbeeld actief mee te denken over een AI-strategie. Als medewerkers inspraak hebben in de manier waarop AI wordt toegepast, zullen ze meer voldoening en eigenaarschap ervaren.

Stappen zetten naar een ethische toekomst

AI-ethiek is dus een belangrijke factor voor zakelijk succes en HR speelt een cruciale rol bij het integreren van een ethisch kader voor AI. Op die manier kan technologie worden geïmplementeerd op een manier die aansluit bij de waarden én die een positief werkklimaat bevordert. Daarbij is het belangrijk om de impact van AI op zowel korte, als lange termijn in rekening te brengen. Slecht geïmplementeerde AI-oplossingen kunnen ernstige gevolgen hebben. Denk aan privacyproblemen, discriminatie of een groeiende kloof tussen werknemers. Als organisaties HR betrekken bij de implementatie van AI, zorgen ze ervoor dat de technische mogelijkheden begrijpelijk zijn voor iedereen en dat AI op een effectieve manier wordt geïntegreerd. Zo wordt HR binnen je organisatie de motor van een positieve en innovatieve toekomst.

 

Auteur: David Plink, CEO van Top Employers Institute

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.