Niet eenvoudig, dat kunnen we bevestigen. Het dossier dat Peoplespere in februari – de maand van de liefde, als dat nog gezegd moet worden – gaat over de manier waarop onze ondernemingen de parameter ‘liefde’ integreren in hun management. Intieme relaties en belangenconflicten, hoe zit dat? Wat gieten we in een policy en wat niet? En om het over een andere boeg te gooien: past emotioneel gedreven management in onze cultuur?
Om u thematisch in te leiden in dit nieuwe dossier, kan u hier het editoriaal van uw magazine (Peoplesphere n°93) er volledig op nalezen in afwachting van uw papieren editie! Om deze te ontvangen kan u uw exemplaar bestellen via info@peoplesphere.be of u abonneren via de website http://www.peoplesphere.be/nl/abo
“Waarom een management dossier wijden aan liefde op het werk? Welwillende lezers zullen al begrepen hebben dat het niet onze bedoeling is om af te glijden naar de geheimen die zich afspelen in de verlaten hoekjes van een bedrijf. Het zijn niet de driften noch de hormonen van onze medewerkers die ons interesseren.
Twee inhoudelijke kwesties houden ons bezig:
Ten eerste, hebben bedrijven met een duidelijk aanpak terzake ook een concurrentievoordeel?
Kan die extra ‘gevoelsdimensie’ een meerwaarde betekenen voor een bedrijf, als het zich uit in meer solidariteit, passie en verbondenheid tussen werknemers?
Ten tweede: zijn onze organisaties bereid om rekening te houden met deze affectieve dimensie? Als liefdesrelaties, vriendschap, bloedverwantschap, genegenheid zich voordoen op de werkvloer… zijn onze People Managers dan in staat deze te begrijpen en te integreren in hun werking en besluitvorming?”
Jean-Paul ERHARD