Een recente studie van BCD travel toont aan dat travel managers evenveel waarde hechten aan de veiligheid en gezondheid van de reizigers, als aan de vermindering van de kosten. Toch heeft één op drie van de bedrijven geen duidelijke richtlijnen op vlak van beheer van de risico’s die onvermijdelijk verbonden zijn met het reizen.
Eind vorig jaar werden 510 travel managers bevraagd over hun prioriteiten. We kunnen concluderen dat de veiligheid van de werknemers belangrijker is dan de efficiëntie, de tevredenheid van de reizigers en dan de omgeving. De drie grootste uitdagingen op vlak van beheer van risico’s bij het reizen worden afgeleid van de volgende drie tekortkomingen:
– De afwezigheid van een verantwoordelijke, binnen de organisatie, voor het beheer van de risico’s die voorkomen bij het reizen
– De afwezigheid van steun van de directie
– Het niet respecteren van de richtlijnen voor het reizen
Andere obstakels zijn onder andere:
– Onvolledige kennis van het beheer van de risico’s bij het reizen
– Het niet betrekken van het personeel
– Problemen op vlak van bescherming van gegevens
– Onvoldoende mogelijkheden om de reizigers te volgen en de risico’s te evalueren
“Zakenreizigers worden regelmatig geconfronteerd met risico’s, vooral als ze naar een onbekende bestemming reizen, of waar men een vreemde taal spreekt. Toch zijn travel managers slecht voorbereid op deze risico’s, aan hun juridische en financiële gevolgen. Veel bedrijven en organisaties hebben geen richtlijnen voor het beheren van risico’s en weten vaak niet waar hun werknemers zich tijdens hun zakenreis exact bevinden. Vaak weten ze niet eens wie de naasten zijn die ze moeten contacteren in geval van nood”, legt Diederik Banken, Vice President Commercial Benelux bij BCD Travel uit.