Couleur Café, Les Ardentes en Suikerrock, deze drie festivals hebben dit jaar één ding gemeen: de bouwsector rekruteert er toekomstig talent bij het jonge publiek dat komt kijken naar dé artiesten van het moment. Er zal een stand op maat worden ingericht om een voorsmaakje te geven van wat de gepassioneerde bouwberoepen te bieden hebben, waaronder een verscheidenheid aan bouwgerelateerde activiteiten en ervaringen. Een innovatieve manier om tot de jongere generatie door te dringen en hen te overtuigen zich aan te sluiten bij een sector met passie.
Na de “Construction Challenges” die in het voorjaar werden gelanceerd, is deze nieuwe manier van contact leggen met de jongere generatie, opnieuw een nieuwe innovatie voor een sector die op zoek is naar werknemers.
De bouw, een zinvolle sector die jong en oud aanspreekt
De merkcampagne “De Bouw Kijkt Verder”, die in 2022 door de sociale partners van de bouw, Embuild, Bouwunie, Fema, ACV BIE, ABVV AC, ACLVB, werd gelanceerd, kon aantonen dat de bouwsector een innovatieve, toekomstgerichte sector is die inspeelt op de uitdagingen van de maatschappij en tegelijk een brede waaier aan carrièremogelijkheden biedt met een zeer aantrekkelijk statuut en tal van voordelen.
In een tijd waarin jongeren nieuwe verwachtingen hebben van de arbeidsmarkt, kan de bouw deze verwachtingen inlossen, omdat deze sector zinvol is, samenwerkt, deel uitmaakt van de digitale transitie, voortdurend innoveert en bijdraagt aan klimaatdoelstellingen. Dit zijn slechts enkele van de voordelen die deze sector uniek maken in zijn soort en die zijn werknemers een veelbelovende toekomst en een stabiele carrière bieden. Werknemers in de bouw kunnen rekenen op de steun van de sector om hun carrière uit te bouwen, met name dankzij permanente opleiding en voortdurende inspanningen om de veiligheid op bouwplaatsen te verbeteren. Nu is het nog een kwestie van jongeren te overtuigen om de sprong te wagen, want de sector is momenteel op zoek naar 14.000 werknemers.
“Ik hou van mijn werk omdat het draait om precisie, maar met zichtbare resultaten. Als je bijvoorbeeld ramen installeert in een nieuwbouwwoning, draag je bij aan zowel het esthetische als het functionele aspect, terwijl je de energieprestaties van het gebouw verbetert,” legt Serge, binnenschrijnwerker, uit.
Werken in de bouwsector betekent ook blijven genieten van festivals
Deze zomer staat de bouwsector centraal op drie Belgische festivals: Couleur Café, Les Ardentes en Suikerrock. Festivalgangers worden uitgenodigd om langs te gaan op een stand waar ze zich op een leuke manier kunnen onderdompelen in de wereld van een bouwwerf via een wedstrijd met virtual reality. Het doel? Identificeer zoveel mogelijk bouwambachten in een race tegen de klok en tegen je tegenstander. Specialisten uit de sector zullen ook aanwezig zijn om bezoekers te helpen die geïnteresseerd zijn in een opleiding of baan in de sector. Festivalgangers krijgen de kans om originele cadeaus te winnen terwijl ze meer te weten komen over wat de sector te bieden heeft.
Het is een creatieve manier om mensen te laten proeven van wat de bouwsector te bieden heeft. Dit is niet de eerste keer dat de bouwsector zijn doelgroep, jongeren, aanspreekt in hun eigen wereld: in maart van dit jaar positioneerde de sector zich op Minecraft en lanceerde de “Construction Challenges”, een wedstrijd waarbij gebruikers werden uitgenodigd om bouwuitdagingen aan te gaan in het beroemde onlinespel om een mooie prijs te winnen. In totaal werden er meer dan 70 creaties gemaakt op het platform door jonge gamers die even gemotiveerd als getalenteerd waren.
“Onze aanwezigheid op festivals is geen toeval. We zijn ervan overtuigd dat we daar moeten zijn waar de jongeren zijn, in een gunstige omgeving. Alleen zo kunnen we echt contact met hen maken en we hopen hen zo te overtuigen van wat onze sector hen kan bieden, namelijk werkzekerheid, een behoorlijk loon en, wie weet, een roeping. Gisteren via Minecraft, vandaag op festivals. Wie weet waar morgen ons brengt”, zegt Natacha Jérouville, voorzitter van Constructiv.
Een zomer om je passie te ontdekken
Op 15 juni organiseerde de bouwsector een livestream op TikTok, nog zo’n plek die de jongere generatie samenbrengt, om jongeren warm te maken voor deze festivals en hen te overtuigen om hun stand te komen ontdekken op Couleur Café, Les Ardentes en Suikerrock. Het concept? Bestuur een graafmachine live op TikTok vanaf je smartphone en probeer onvergetelijke prijzen te winnen, waaronder festivaltickets en een aantal heel eigenzinnige t-shirts.
Bron: Constructiv