‘Wat een resultaat!’ of ‘dat heb je goed aangepakt’, complimentjes over het werk motiveren en zorgen ervoor dat we ons meer gewaardeerd voelen. Toch hoort een kwart van de werknemers (25%) ze nooit. Ruim één op de vier (26%) krijgt er dan weer minstens wekelijks. Dat blijkt uit een onderzoek van Protime bij 1.000 Vlaamse bedienden, naar aanleiding van Wereld Complimentendag morgen (1 maart). Opvallend goed nieuws is dat negen op de 10 Vlamingen (89%) zelf aangeven regelmatig schouderklopjes uit de delen over de werkprestaties van collega’s.
‘Geef mensen een pluim, en ze krijgen vleugels’, is de populairste Bond Zonder Naam-spreuk. Dat geldt ook voor de werkvloer. Bijna twee op de drie Vlamingen (66%) geven aan dat complimenten hen (veel) gemotiveerder maken. Appreciatie krijgen over de werkprestaties stimuleert bovendien de werklust: Volgens 61% van de werknemers maakt het hen productiever.
“Slechts zeven op de tien werknemers (71%) voelt zich gewaardeerd op het werk. Dit kan en moet beter! Het belang van complimenten krijgen valt hierin niet te onderschatten. Opbouwende feedback van collega’s en leidinggevenden kan ervoor zorgen dat we ons gemotiveerder voelen op het werk. Het zou daarom ingebakken moeten zitten in elke bedrijfscultuur. Bovendien helpt het bedrijven om hun werknemers aan zich te binden,” zegt Jonas Van Herck, People & Culture Manager van Protime.
Dat complimenten krijgen, ons gemotiveerder en productiever maakt, valt ook wetenschappelijk te verklaren. “Bij positieve feedback wordt het beloningscircuit van onze hersenen geactiveerd waardoor er meer van het beloningshormoon dopamine vrijkomt. Om steeds opnieuw die belonende dopamine ‘high’ te voelen, gaan we hetzelfde gedrag herhalen. Wie appreciatie ervaart op de werkvloer, zal daarom ook meer bereid zijn om een moeilijke of stressvolle taak af te ronden dan wie geen complimenten krijgt,” zegt Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven.
Is iedereen dan vragende partij voor meer schouderklopjes voor het geleverde werk? Toch niet! Zo geeft 9% van de Vlamingen aan niet graag lof te krijgen voor hun prestaties of intelligentie. Wie wel graag deze opstekers ontvangt, krijgt die het liefst van collega’s (38%), van een leidinggevende (32%) of van klanten (22%). Verder blijkt uit het onderzoek dat het complimenteren het vaakst persoonlijk gebeurt (72%) gevolgd door ‘digitale’ schouderklopjes via e-mail (32%) of in meetings (18%).
Op welke manier krijg je complimenten over je werkprestaties?
- Face-to-Face (72%)
- Via e-mail (32%)
- Via digitale meetings (18%)
- Telefonisch (15%)
- Via sms of WhatsApp (9%)
- Via de post (2%)
Terwijl een kwart van de respondenten (25%) aangeven nooit gecomplimenteerd te worden, zegt 89% er zelf wel uit te delen. Bijna de helft van de Vlamingen (45%) zou zelfs minstens wekelijks positieve feedback geven over de werkprestaties van collega’s.
Omgaan met complimenten is ook een kunst
Hoewel een grote meerderheid graag schouderklopjes krijgt over hun werk, voelt bijna een derde van de respondenten (33%) zich daar vaak ongemakkelijk bij. 11% van de werknemers voelen zich wat gegeneerd en wuiven het compliment weg terwijl nog eens 8% er gewoon niet op reageert.
Wat doe je met de complimenten die je krijgt?
- Ik accepteer het compliment door ervoor te bedanken (77%)
- Ik beantwoord het met een compliment (15%)
- Ik wuif het compliment weg (11%)
- Ik reageer er niet op (8,4%)
“Als je een compliment krijgt, neem het dan met plezier en dankbaarheid in ontvangst. Erken jezelf ervoor. Je mag gerust trots zijn op wat je gerealiseerd hebt! Dat is trouwens niet alleen goed voor jou, maar het schenkt ook vertrouwen aan wie het compliment gaf,” besluit Lode Godderis.
Bron & Methodologie: het online onderzoek werd tussen 13 en 29 maart 2022 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Protime, bij 1.000 Vlaamse bedienden. Het onderzoek is representatief op leeftijd, geslacht en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 3,02%.