Volgens een analyse binnen de eigen klantenportefeuille van HR-dienstverlener Securex zijn de consumptiecheques helemaal niet populair bij Belgische bedrijven. Securex stelt vast dat slechts 1,05% van de bedrijven in hun klantenbestand dergelijke cheques hebben aangeboden aan hun medewerkers. Van de werknemers die toch een consumptiecheque kregen, is 29% arbeider en 70% bediende. Consumptiecheques zijn sinds half juli beschikbaar en hebben een maximumwaarde van 300€.
Het initiatief is een extralegaal en belastingvrij voordeel met de bedoeling om de koopkracht van de Belgen te verhogen. Op die manier hoopt de overheid de economie te stimuleren, omdat het op die manier voor extra inkomsten zorgt in kleine winkels, de horeca, de sport- en de cultuursector.
Zowel kmo’s (1%) als grote ondernemingen (2%) zijn moeilijk te overtuigen. Daarvoor zijn verschillende redenen: vooral het feit dat bedrijven hier momenteel geen extra budget voor hebben. Bedrijven die hun werknemers toch het bijkomende voordeel boden, gaven hen gemiddeld 213,82€.
“Een consumptiecheque betekent een bijkomende kostenpost voor bedrijven. Want de cheques kunnen geen onderdeel worden van het bestaande loonpakket en evenmin een reeds verworven bonus of ander voordeel vervangen. Consumptiecheques bieden dan wel bepaalde voordelen, maar in de huidige economische context kan de overgrote meerderheid van bedrijven ze zich financieel niet veroorloven,” zegt Els Vanderhaegen, Legal Expert bij Securex.
Daarnaast kan het weinige succes van de consumptiecheques verklaard worden door het gebrek aan informatie (zowel over het bestaan ervan als de praktische aspecten), de toevoeging van een nieuwe aanvraagprocedure bovenop bestaande administratieve procedures, maar ook het relatief geringe aantal handelaren waar de cheques kunnen besteed worden, met name in de horeca.
“De horecasector is hier gewoon nog niet klaar voor. Het kost nu eenmaal tijd eer zo’n nieuw product algemeen gekend is,” verduidelijkt Els Vanderhaegen van Securex. “De consumptiecheques zijn bedoeld om zowel kleine ondernemingen als cafés en restaurants te helpen, een initiatief dat we uiteraard toejuichen. Maar we zijn van mening dat dit niet de meest effectieve manier is om de horeca te ondersteunen.”
Bron: Securex