Het Antwerpse software- en consultancybedrijf TOPdesk stelt sinds kort studenten te werk via telewerk en roept andere bedrijven op dit voorbeeld te volgen. “Jongeren hebben het vandaag op sociaal vlak en in hun studies zwaar door de COVID-19 maatregelen. Vaak zien ze daarbovenop hun vaste bijverdienste verdwijnen.” Vlaamse Vereniging van Studenten is enthousiast: “Studenten hebben meer dan ooit een job nodig”.
Toch kunnen volgens TOPdesk heel wat studentenjobs van thuis uit gedaan worden. “Je moet als werkgever wel één belangrijke extra geven: vertrouwen, daar staat of valt telewerk bij,” zegt Romy Fuchs, HR-adviseur bij TOPdesk.
Bij TOPdesk werken het hele jaar door een tiental studenten. “Ze volgen eerst een intensieve training van drie weken om het bedrijf te leren kennen. Vervolgens werken ze het hele jaar door op vaste basis voor ons,” zegt Romy Fuchs, HR-adviseur van TOPdesk. “Tijdens de eerste lockdown zetten we de samenwerking met onze vaste studenten tijdelijk on hold. In de zomer leidden we opnieuw enkele studenten op. Vervolgens werden de thuiswerkregels verstrengd, en bleven we wat afwachtend: zouden we hen toch inzetten, of niet? Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt en beslist de jobstudenten van thuis uit te laten werken, zoals de rest van ons team.”
De studenten die voor TOPdesk werken, doen voornamelijk aan sales en prospectie. Ze contacteren mogelijke nieuwe klanten en ondersteunen lopende salestrajecten.
“We beseffen dat jobstudenten laten telewerken zeker niet in elke sector mogelijk is. Maar er zijn heel wat sectoren die net wél dit soort jobs kunnen aanbieden. Denk maar aan de vele interne en externe helpdesks van bedrijven. Problem solving via de telefoon, chat of online: dat kan je perfect vanuit je studentenkot doen,” aldus Fuchs. “Door de verdere digitalisering van de economie en de arbeidsmarkt, zullen bijvoorbeeld IT-helpdesks nog veel meer werk krijgen de komende tijd, vermoeden we.”
Vertrouwen geven
Er is wel één grote moeilijkheid in dit hele verhaal: vertrouwen geven. “Telewerken draait rond vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Dat zijn ook de kernwaarden van TOPdesk. Maar als het gaat om mensen die nét bij je starten, is dat allemaal niet zo vanzelfsprekend. We zagen voor de lockdown bijvoorbeeld bij bepaalde bedrijven dat junior profielen niet mochten telewerken, maar thuiswerk bij seniors wel werd toegestaan, omdat zij al wat credibiliteit opbouwden. Bij fulltime telewerken moet je vanaf dag één in vol vertrouwen starten. Dat vraagt om een mindswitch, dat besef ik goed,” aldus Fuchs.
“Het vergt ook een inspanning qua organisatie,” zegt Helena Rothheut, teamleader bij TOPdesk. Zij stuurt het team van telewerkende jobstudenten aan. “Je moet je goed organiseren om, bijvoorbeeld via videocall, meermaal per daags ‘in the checken’ bij je studenten.”
Studentenjobs niet meer weg te denken
De grote meerderheid van de studenten verdient wat bij. Uit een recente rondvraag van uitzendbureau Randstad, die in maart en april werd afgenomen, bleek dat maar liefst 84 procent van de studenten een studentenjob heeft.
De sectoren die het vaakst beroep doen op jobstudenten, zijn volgens de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid de hotelsector en de horeca, gevolgd door de groot- en detailhandel (elk goed voor quasi een kwart van de studentenjobs) en de gezondheidszorg en de maatschappelijke dienstverlening.
Coronacrisis maakt jongeren financieel kwetsbaar
De coronacrisis heeft een grote financiële impact op studenten die zelf in hun inkomsten voorzien via studentenarbeid. Volgens onderzoek van Febelfin bij 1.000 jongeren tussen 16 en 30 jaar afgelopen voorjaar, kent 45% van de jongeren financiële problemen door de coronacrisis. De impact van corona laat zich op verschillende manieren voelen: annulatie van een studentenjob, daling van het zakgeld, tijdelijke werkloosheid… Een derde van de jongeren zegt daarnaast dat de financiële steun van zijn of haar ouders wegvalt. 1 op 8 geeft zelfs aan zijn of haar ouders zelf te moeten ondersteunen.
Vlaamse studenten: “Hoe meer studentenjobs, hoe beter”
Die financiële druk herkent ook Dylan Couck, ondervoorzitter van de Vlaamse Vereniging van Studenten: “Veel jongeren zien hun bijverdienste wegvallen. Dat weegt niet enkel financieel, maar ook sociaal. We vinden het daarom absoluut een goede zaak om bedrijven te overtuigen om via telewerk ook in deze tijden studenten zoveel mogelijk tewerk te stellen. Een studentenjob is overigens voor heel wat studenten niet gewoon een ‘extraatje’. Wij deden in 2019 een rondvraag bij meer dan duizend studenten verpleegkunde. 1 op 3 gaf aan tijdens zijn of haar studies te moeten werken om die studies te kunnen betalen, te voorzien in het eigen levensonderhoud of dat van een gezin,” aldus Couck. “Hoe meer studenten ook in deze moeilijke tijden dus kunnen blijven werken, hoe beter.”
Oproep aan andere bedrijven om voorbeeld te volgen
“Wij zijn geen groot bedrijf en kunnen maar een beperkt aantal studenten tewerkstellen, maar als andere bedrijven ons voorbeeld volgen, raken we al veel verder,” zegt Fuchs. “Vandaar een warme oproep aan andere HR-verantwoordelijken en bedrijfsleiders: als je jobstudenten werk kan geven via telewerk, doe dat dan ook. Bovendien loont het voor de economie: als studenten wat kunnen bijverdienen, wil dat zeggen dat ze dat extra geld op een bepaald moment ook weer zullen uitgeven: in de horeca, in de reissector of aan festivaltickets.”