We blijven nog enkele weken in ons kot. Ongetwijfeld valt dit zwaar voor veel werknemers en niet in het minst omdat ze hun collega’s moeten missen. Voor meer dan 2 op de 3 Vlaamse werknemers (68%) zijn collega’s immers ook vrienden en 14% rekent hen zelfs tot hun hechte vriendenkring. Dit blijkt uit een onderzoek van Protime bij meer dan 1.000 werkende Vlamingen.
Voor de coronacrisis brachten collega’s in veel gevallen zo’n 40 uur per week met elkaar door. Doordat zowel thuiswerk als tijdelijke werkloosheid pieken, werd dit voor velen herleid tot 0 uur. Een onaangename situatie, als je weet dat collega’s in 68% van de gevallen ook vrienden zijn met wie we persoonlijke zaken bespreken. Voor 14% van de werknemers behoren collega’s zelfs tot hun hechte vrienden.
“Sociaal contact met je collega’s blijft ook in coronatijden belangrijk. Organiseer bijvoorbeeld een ‘online’ lunch, las ‘online’ koffiepauzes in en sluit samen de dag af met een leuk moment. Bespreek tijdens je (video)calls wat goed loopt en deel wat je hebt kunnen afwerken. Het is ook belangrijk om hulp te krijgen bij problemen die je alleen niet opgelost krijgt,” aldus Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven. “Daarnaast is het – zeker in deze onzekere tijden – minstens even belangrijk om met je collega’s over je thuissituatie te praten. Thuiswerken en zorgen voor je kinderen is niet altijd een evidente combinatie. Het levert ongetwijfeld voer voor leuke anekdotes, maar kan ook een uitlaatklep zijn.”
Meer dan 1 werknemer op 5 (22%) heeft een puur zakelijke band met zijn of haar collega’s. En voor 6% zal het gemis helemaal niet zwaar vallen, aangezien er niet eens een echte klik is met hun collega’s; 2% probeert ze zelfs zoveel mogelijk te vermijden.
Peter s’Jongers, CEO van Protime: “Camaraderie is een belangrijke waarde binnen Protime en zou ingebakken moeten zitten in elke bedrijfscultuur. Collega’s die elkaar een luisterend oor bieden, bij wie ze ook persoonlijke zaken kunnen ventileren, met wie ze zich amuseren, zullen ook sneller voor elkaar in de bres springen wanneer dat nodig is.”
Methodologie: dit online onderzoek werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau MarktEffect in opdracht van Protime. 1.041 Vlaamse werknemers werden in december 19 bevraagd. Zij zijn een representatieve steekproef voor de beroepsbevolking in Vlaanderen. Alle deelnemers zijn tussen de 18 en 65 jaar oud en evenredig verdeeld over alle sectoren. De maximale foutenmarge bedraagt 3,1%.