NL | FR | LU
Peoplesphere

De maakbaarheid van de samenleving en HR…

Ontstaan in 1886, heeft de Christelijke Mutualiteit reeds een rijke geschiedenis achter de rug. Vandaag telt de organisatie rond de vier en een half miljoen leden en ongeveer zevenduizend werknemers. Het belang van een goed People Management wordt er algemeen erkend, niet alleen voor het goed van de organisatie, maar voor dat van de hele samenleving, die best wat warmer mag worden, aldus HR Directeur Alain Florquin in de coverstory van Peoplesphere n°103

Alain Florquin, al vijf jaar HR Directeur bij CM, werkt al zijn hele leven in het socioculturele veld. “Voor ik HR Directeur werd, was ik twaalf jaar lang algemeen secretaris van Kazou, de jeugddienst van CM. Daarvoor ben ik nationaal secretaris geweest van de Chiro, heb ik gewerkt in het deeltijds onderwijs, ben ik een tijdje actief geweest bij de opstart van een integratiecentrum voor een migranten in Lier.” Dat Alain Florquin zijn professionele traject bijna volledig aflegde binnen de social profit, was een bewuste keuze. “Vanuit het engagement werk als vrijwilliger bij de jeugdbeweging, maakte ik de keuze om mijn opleiding in sociocultureel vormingswerk te vervolledigen. Na mijn studies heb ik ook burgerdienst gedaan op het nationaal secretariaat van de Chiro. Zo ben ik eigenlijk van het ene in het andere gerold.”

Ik geloof in de maakbaarheid van de samenleving. Dat kleurt voor een groot stuk ook mijn werk als HR Directeur. Het geloof dat je samen een project kan realiseren, dat iets nooit een werkstuk is van één iemand alleen, drijft mij om op deze stoel te proberen verder gestalte te geven aan het HR-beleid van CM,” gaat Alain Florquin verder. “We proberen dit op een zeer menselijke manier te doen. Mijn verhaal is hier en daar misschien een ietwat atypisch verhaal voor een HR Directeur, maar ik ben ervan overtuigd dat ik vanuit mijn achtergrond een aantal elementen kan bijdragen aan het HR-beleid. Elke persoon is een mix van zijn geschiedenis. Familie, school en vrijetijd bepalen grote elementen van de mensen die we zijn. Dat merk je ook als je iemand aanwerft! Met mensen die actief zijn in het verenigingsleven en sociaal bewogen zijn, in combinatie met hun familiale achtergrond en hun studies, komen soms heel mooie verhalen rond de tafel. Dat prikkelt mij om met die mensen aan de slag te gaan.”

Een nieuwe bedrijfscultuur

Bij CM is Alain Florquin, samen met de andere leden van de directie, bezig een nieuw verhaal te schrijven rond bedrijfscultuur. “Wat is een bedrijfscultuur? Je zou kunnen zeggen dat een bedrijfscultuur sowieso aanwezig is, en dat medewerkers en directie deze ondergaan. Wij proberen er echter actief werk van te maken. Telkens als ik een workshop of sessie geef rond het thema bedrijfscultuur, begin ik graag met een citaat van Nelson Mandela: ‘de echte overwinnaar is de dromer die blijft volhouden.’ In HR is dat heel belangrijk. Een bedrijfscultuur is een droom, waar we met zijn allen werk willen van maken. Dat werkt helaas niet van vandaag op morgen, het gaat niet zonder slag of stoot. Het zit hem in het volhouden. In januari organiseerden we een studiedag, op dewelke onder andere Ignace Van Doorselaer (ex-CEO Van de Velde) kwam spreken over implementatie. Het beeld dat hij gebruikte: ‘iets is pas geïmplementeerd, als ook het laatste dominoblokje is gevallen.’ Dat is een belangrijk gegeven. Je moet blijven dromen en blijven volhouden. Ik verwijs ook graag naar een uitspraak die Piet Van Roe ooit gedaan heeft: ‘beleid maak je niet op het moment dat je beslist, beleid maak je op het moment dat je ervoor zorgt dat de beslissing wordt uitgevoerd.’ Want dan wordt het inderdaad moeilijk. Dan begint iedereen ‘ja, maar’ te zeggen. Dat is trouwens één van de zaken die naar aanleiding van de sessies rond bedrijfscultuur spontaan naar boven kwam: misschien moeten we op CM het woord ‘ja, maar’ afschaffen, omdat dit altijd excuses geeft om iets niet te doen.”

In een notendop proberen we het HR-beleid op een heel menselijke manier uit te bouwen. Er wordt vandaag erg veel gesproken over HR en People Management, er zijn veel theorieën rond deze topics. Ik ga echter vooral af op mijn buikgevoel. Ik ben ook overtuigd van het belang van authenticiteit. Een authentiek, een echt en puur HR-beleid uitbouwen is cruciaal voor een organisatie. Authentieke leiders krijgen authentieke volgers. Werken bij CM is meer dan een job. Het is ook een missie. We zeggen dat, als het je lukt om het buikgevoel en het hoofd samen te brengen, je op een goede manier voor ons kunt werken. Onze medewerkers moeten zich laten raken door degenen voor wie we werken, dat zijn toch een paar miljoen leden. Als ledenorganisatie zou het lid dan ook bij elke beslissing centraal moeten staan, ook al is dat een constante evenwichtsoefening.”

Maïté Holvoet

Lees het volledige artikel in Peoplesphere n°103! Nog niet geabonneerd? Klik hier!

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.