Leermiddelenmaker VAN IN bevroeg een 300-tal studenten hoger onderwijs over hoe ze studeren en of ze daarbij gebruikmaken van papieren of digitale leermiddelen. 51% studeert bij voorkeur op papier. De meest gebruikte leermiddelen om te studeren zijn het handboek/de cursus en de presentatie van de docent.
Studenten hebben in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt een voorkeur voor papieren dragers bij het studeren (51%). De combinatie papier/digitaal volgt op korte afstand met 45%. Slechts 4% geeft aan een voorkeur te hebben voor (louter) digitale dragers bij het studeren.
Bij de vraag waarom ze een voorkeur hebben voor papier geeft deze generatie digital natives onder meer aan dat ze zich beter kunnen concentreren wanneer ze een papieren cursus voor zich liggen hebben. Notities toevoegen of markeren gaat sneller en makkelijker en studenten worden minder afgeleid dan met een pc of tablet. Schrijven helpt ook om de leerstof te memoriseren, constateren ze. Zij die een voorkeur uitspraken voor de combinatie papier en digitaal vinden dat beide complementair zijn: de papieren cursus bevat alle leerstof, de online presentatie toont welke accenten de docent legde. Samenvattingen maken studenten het liefst op hun pc.
De studenten toonden zich in deze bevraging bovendien heel milieubewust. Als het gaat om informatie die ze maar korte tijd nodig hebben, geven ze aan die niet te printen om milieuredenen.
Cursus/handboek en presentaties van docenten vormen het basismateriaal om te studeren.
Welk materiaal gebruiken de studenten bij voorkeur om te studeren? (meerkeuzevraag). 83% van de respondenten gaf aan een handboek/cursus te gebruiken. 55% studeert op basis van de presentatie van de docent. 33% gebruikt het digitaal materiaal bij het handboek of de cursus.
65% koopt de handboeken die op de verplichte materiaallijst staan liefst nieuw, vooral om zeker de laatste versie te hebben, zonder markeringen. 29% gaat voor tweedehands.
Winfried Mortelmans, CEO van VAN IN: “We zien onze 18+ers constant op hun smartphone bezig. Ook als studenten leren of oefenen heeft het digitale zonder twijfel zijn plaats veroverd, en dat zal niet meer veranderen. Met de platformen Bingel (basisonderwijs) en Diddit (secundair onderwijs) zijn we bij VAN IN trouwens altijd voortrekkers geweest in digitale leeroplossingen. Maar innovatief zijn wil niet zeggen dat alles digitaal moet zijn. Wij ontwikkelen wat nodig is om tot leerwinst te komen bij de lerenden, dat is de essentie. Bij de studenten valt het overigens op dat de combinatie papier/digitaal een nipte tweede plaats behaalde. Daarom blijven we inzetten op zowel digitale als papieren leermiddelen”.
Bron: bevraging door VAN IN bij 300-tal studenten hoger onderwijs naar hun voorkeur – papier versus digitaal – om te studeren.