Hoewel ze al getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben, aarzelen sommige koppels niet om hun verbintenis na een paar jaar te vernieuwen. Het is een sterk signaal en in zekere zin ook een kans om te resetten en samen een nieuwe cyclus te beginnen. Het is een eenvoudige manier om te zeggen dat we nog meer van elkaar houden.
En wat als we dezelfde charmante aandacht zouden toepassen op onze werkrelaties? Wat als we de tijd zouden nemen om elkaar te vertellen dat we nog steeds van elkaar houden, zodat een van ons, de werknemer of de werkgever, niet stom genoeg zou besluiten om een einde te maken aan dit prachtige avontuur?
Het vertrek van werknemers die we met veel zorg hebben opgeleid en voor wie we hebben gewacht tot ze het beste van zichzelf konden geven, is zeker niet onvermijdelijk. Het is zeker geen gemakkelijke uitdaging om talent te behouden. Maar het is zeker niet onmogelijk. Of het nu is door te anticiperen op individuele verwachtingen of door de professionele mobiliteit dynamisch te beheren, we hebben oplossingen om te reageren op werknemersmoeheid en ontevredenheid.
De wens om ergens anders heen te gaan is legitiem, zelfs aan te bevelen
Een van de belangrijkste kwaliteiten die we van onze medewerkers vragen is nieuwsgierigheid.
Het is gezond voor hen om nieuwe horizonten te willen ontdekken. Het is in ieder geval een teken dat ze alert zijn op mogelijke nieuwe professionele uitdagingen. Het laat zien dat ze er nog steeds zin in hebben. En het laat ook zien dat we niet meer zo aantrekkelijk zijn als toen we elkaar voor het eerst ontmoetten.
Het is normaal om ontvankelijk te zijn voor nieuwe voorstellen, aangezien we ons in een concurrerende markt bevinden en er veel mogelijkheden zijn. Voor zover elke werkgever zich bewust is van deze realiteit, is het ‘genoeg’ om de belangrijke verandering van de arbeidsovereenkomst op te nemen in de begeleiding van elke werknemer om de energie van de begindagen terug te krijgen. Het verantwoordelijkheidsgebied uitbreiden, de organisatie omvormen, een eenmalige opdracht buiten de oorspronkelijke rol… de mogelijkheden zijn echt talrijk.
Beginnen we gewoon opnieuw, alsof er niets gebeurd is?
Is deze manier om onze wederzijdse verbintenissen te vernieuwen een nieuw begin? Nee, niet echt. We beginnen niet opnieuw. We leren van wat we hebben geleerd. We houden het beste. We zien hoe we met onze frustraties kunnen leven. En bovenal leren we om te gaan met elkaars fouten.
Dit is ongetwijfeld het geheim van een huwelijk dat standhoudt: accepteren dat we beslist niet perfect zijn. We zouden graag werkgevers en werknemers om ons heen vinden die onberispelijk, loyaal en efficiënt zijn. Maar dit is niet het geval. De realiteit van werk is opgebouwd rond grote projecten en de kleine afspraken die ze mogelijk maken.
Je hoeft dus alleen maar een reeks contracten voor bepaalde tijd aan elkaar te rijgen om niet in dezelfde sleur te vervallen!
Tot slot, waarom zouden we contracten voor onbepaalde tijd tekenen als we weten dat de arbeidsmarkt nu wordt opgevat als een opeenvolging van opdrachten en projecten in geselecteerde omgevingen? Een eenvoudige oplossing om mensen geïnteresseerd te houden: maak contracten van bepaalde duur en begin opnieuw, op een zeer formele manier, met een nieuwe overeenkomst aan het einde van elke periode. En dat is dat, toch?
Helaas staat de regelgeving dit niet toe en zou er niet worden voldaan aan de behoeften van werknemers op het gebied van psychologische veiligheid. Maar als het erop aankomt, is het ‘formaat’ van de arbeidsovereenkomst niet de doorslaggevende factor. Niets belet ons om te voorzien in een periodieke herziening van de overeenkomst, ongeacht de duur ervan. Dit staat bekend als een ontwikkelings- of functioneringsgesprek. Dit is een gelegenheid om de voorwaarden van de samenwerking te herzien.
Het hangt ook af van het tempo van de organisatie, de snelheid waarmee ze verandert. Ook al weten we dat overmatige rotatie de bedrijfscontinuïteit zeker niet ten goede komt, toch moeten we er vandaag voor zorgen dat onze organigrammen en de verdeling van rollen en verantwoordelijkheden voortdurend in beweging zijn. Dit is de beste manier voor zowel werknemer als werkgever om alert te blijven… en elkaar dag na dag te verrassen.
Jean-Paul Erhard