Janssen Pharmaceutica volgt zichzelf op als meest aantrekkelijke werkgever van het voorbije decennium. Het bedrijf haalde het van concurrent GlaxoSmithKline en baggerbedrijf Jan De Nul. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Randstad naar de meest aantrekkelijke werkgevers bij 12000 mensen.
Hij scoort sterk op alle criteria, alleen de score voor maatschappelijke betrokkenheid gaat achteruit. De disruptive brands (Google, Apple, Facebook …) zijn minder aantrekkelijk dan vier jaar geleden. In vergelijking met tien jaar geleden is de top van de rangschikking nu veel Belgischer. Het onderzoek vond plaats vóór de corona-uitbraak. Corona zal de employer brands in de nabije toekomst sterk beïnvloeden.
Janssen Pharmaceutica haalt het over het voorbije decennium op GlaxoSmithKline en baggeraar Jan De Nul. De farmaceuticagigant uit de Kempen is het enige bedrijf dat twintig jaar ononderbroken in de top tien staat. Maar liefst vijf keer was het ook de meest aantrekkelijke werkgever. Pfizer en de VRT vervolledigen de top vijf van het decennium.
DEME (58,3%) is de meest aantrekkelijke werkgever van het voorbije jaar, voor Mediahuis (49,7%) en Janssen Pharmaceutica (48,6%).
7 Belgische bedrijven in top 10
De top van de rangschikking verschilt weinig met die van 2010. Toch duiken er vier nieuwe bedrijven op in de top tien: baggeraar DEME (zesde plaats), uitgever Mediahuis (achtste plaats), luchtvaart-maatschappij Brussels Airlines (negende plaats) en farmaciebedrijf UCB (tiende plaats). Maar liefst zeven van de tien topbedrijven zijn Belgisch of van Belgische oorsprong. Tien jaar geleden waren dat er maar drie.

Top tien aantrekkelijkste bedrijven 2011-2020
1. Janssen Pharmaceutica
2. GlaxoSmithKline
3. Jan De Nul
4. Pfizer
5. VRT
6. DEME
7. Coca-Cola
8. Mediahuis
9. Brussels Airlines
10. UCB
Disruptive brands over hun top
Net als in 2016 is Google de meest aantrekkelijke disruptive brand. Google haalt het van Microsoft en Apple. In vergelijking met vier jaar geleden liggen hun scores wel een stuk lager. Google levert tien procentpunt in (van 61 naar 51%), Microsoft vijf (van 54 naar 49%) en Apple zes (van 55 naar 49%). Ook Facebook moet flink wat punten inleveren (van 48 naar 38%).
Het ziet ernaar uit dat de staat van genade voor deze bedrijven voorbij is. Dat sommige van deze bedrijven maatschappelijk onder vuur hebben gelegen, heeft wellicht een rol gespeeld. Dit neemt echter niet weg dat hun scores nog altijd hoog tot zeer hoog liggen.
Top vijf meest aantrekkelijke disruptive brands (tussen haakjes score in 2016)
1. Google 51% (61%)
2. Microsoft 49% (54%)
3. Apple 49 % (55%)
4. Netflix 48% (-)
5. Tesla 47% (54%)
Corona zal grote impact hebben op aantrekkelijkheid werkgevers
Het Employer Brand onderzoek van Randstad vond plaats in januari 2020, vóór de uitbraak van het coronavirus. De gevolgen van de coronacrisis op de employer brands zijn nog niet in te schatten. Hiervoor is het wachten op het onderzoek van 2021.
Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige van Randstad: “Toch kunnen we nu al voorspellen dat corona een grote impact zal hebben op de employer brands. Na de financiële crisis in 2008 moesten de bedrijven ook al aan aantrekkelijkheid inleveren. Niet alleen de werkzekerheid ging erop achteruit, maar ook de scores voor werksfeer, loon, jobinhoud, toekomstmogelijkheden, zorg voor milieu en maatschappij. Bedrijven en organisaties hebben momenteel veel katten te geselen, maar ze kunnen het zich niet veroorloven om hun employer brand links te laten liggen.”
Bron: Randstad