NL | FR | LU
Peoplesphere

Financiële stress en nood aan begeleiding rond het gebruik van AI domineren de agenda van jongeren.

Hoewel de nieuwe lichting talent ‘digital native’ is, geven jongeren duidelijk aan dat ze nood hebben aan meer helderheid en begeleiding bij het gebruik van artificiële intelligentie. Daarnaast hebben ze een extra ondersteuning nodig op het vlak van financiële educatie en hechten ze veel belang aan maatschappelijke thema’s en waarden op de werkvloer.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Bridging the Future 2025’ van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) en hr-dienstverlener Randstad, uitgevoerd bij 1.000 jongeren in het kader van het Young Talent in Action-project.

1. Grote nood aan opleiding of kader voor AI-gebruik
Maar liefst 95% van de jongeren gebruikt AI-tools, vooral voor studie of werk. Toch doet 40% dat zonder opleiding of kader vanuit school of werkgever. Dat gebrek aan begeleiding tast het vertrouwen aan: 70% vertrouwt AI niet bij belangrijke beslissingen, vooral door zorgen rond betrouwbaarheid (39%) en ethiek (35%). 67% pleit voor duidelijke regelgeving en richtlijnen op de werkvloer.

2. Digitale en soft skills zijn cruciaal voor de toekomst
Jongeren beseffen dat technologie hun loopbaan zal beïnvloeden: 36% verwacht dat digitale automatisering hun job sterk zal veranderen. Daarom zien ze digitale vaardigheden (37%) als de belangrijkste competentie om relevant te blijven. Toch erkennen ze ook het belang van soft skills zoals samenwerken en creativiteit/innovatie, die op de tweede en derde plaats staan.

3. Spanningen op de werkvloer
Vier jongeren op de vijf hebben al spanningen ervaren op de werkvloer:
– tussen generaties (37%);
– tussen culturen (31%);
– tussen maatschappelijke visies (30%);
– of in de vorm van weerstand tegen DEI-initiatieven (19%).

4. Financiële onzekerheid en lage financiële veerkracht
Zes op de tien jongeren ervaren maandelijkse financiële stress, en 51% maakt zich zorgen over hun financiële toekomst. Veel jongeren geven aan dat ze onvoldoende financiële kennis hebben om hun situatie goed te beheren. Daarom kijkt de helft (51%) voor ondersteuning ook naar werkgevers, bijvoorbeeld rond loonbrieven, budgetbeheer of spaartips.

5. Bedrijfswaarden als harde dealbreaker
Jongeren hechten groot belang aan waarden, diversiteit en inclusie bij de keuze van een werkgever.

  • 55% wil dat bedrijven hun waarden duidelijk communiceren.
  • 48% heeft al afgehaakt bij een werkgever omdat de waarden niet overeenkwamen met hun eigen overtuigingen.
  • 43% kiest bewust voor organisaties die inzetten op diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie (DEI).

“Hoewel zowel jongeren als werkgevers allebei erg veel belang hechten aan de onderzochte thema’s, legt dit onderzoek ook enkele belangrijke aandachtspunten bloot: de financiële veerkracht van jongeren, hun noden rond een duidelijk kader en begeleiding bij het gebruik van AI en de spanningen die ze ervaren op de werkvloer. Een sterke dialoog en structurele afstemming zijn daarbij geen luxe, maar een noodzaak om tot een gedeelde blauwdruk te komen. Hoe beter jongeren en werkgevers hun verwachtingen uitwisselen en op elkaar afstemmen, hoe sterker ze samen staan om het werk van de toekomst duurzaam vorm te geven”, besluit Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van het VBO.

“Jongeren eisen van werkgevers dat waarden als diversiteit, inclusie en maatschappelijke verantwoordelijkheid zichtbaar zijn in het beleid — ze zoeken organisaties die bewijzen dat dit méér is dan een holle belofte. Wat we zien, is geen generatiekloof, maar een perceptiekloof”, zegt Annic Bosmans, CEO van Randstad Group. “De intensiteit van hun eisen rond zingeving, welzijn, flexibiliteit én het vermogen om technologie te overstijgen met menselijk oordeel en kritisch inzicht, in combinatie met de huidige krapte op de arbeidsmarkt, maakt de afstemming complexer en urgenter dan ooit tevoren.”

 

Bron: VBO – Randstad

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.